Lessons for Thursday, 4 Adar II, 5771


Negative Commandment 315 (Digest)
Cursing Judges

 

“You shall not curse the judge”—Exodus 22:27.

It is forbidden to curse a judge 

המצווה השט”ו( והוא אמרו: “אלהים לא תקלל” (שמות כב, כז

והעובר על לאו זה – לוקה

 

 

Negative Commandment 281 (Digest)
Listening to a Single Litigant

 

“You shall not raise a false report”—Exodus 23:1.

A judge may not listen to the arguments of one of the parties in a case if the other party is not present. This because, for the most part, arguments presented by a party when not in the presence of the opposing party are false. This mitzvah ensures that the judge doesn’t approach the case with any untrue prejudice.

This prohibition also includes:

  • The defendant may not present his case to the judge when not in the presence of his opponent [i.e., the prohibition applies to both the judge and the litigant].
  • Speaking lashon hara (evil gossip).
  • Listening to and believing lashon hara.
  • Giving false testimony
המצווה הרפ”א

והוא אמרו: “לא תשא שמע שוא” (שמות כג, א).

לפי שעל הרוב יהיו דברי בעל דין שלא בפני בעל דינו – שוא, ולפיכך הוזהר הדיין מלשמוע אותם הדברים כדי שלא יהיה בדעתו מושג בלתי נכון ובלתי אמיתי.

ולשון המכילתא: “לא תשא שמע שוא – אזהרה לדין שלא ישמע מבעל דין עד שיהא בעל דינו עמו; אזהרה לבעל דין שלא ישמיע דבריו לדין עד שיהא חברו עמו”.

ובאזהרה על עניין זה בעצמו אמר: “מדבר שקר תרחק” (שם, ז), כמו שנתבאר בפרק ד’ משבועות. ובכלל לאו זה אמרו עוד: אזהרה למספר לשון הרע, ומקבל לשון הרע, ומעיד עדות שקר, כמו שנתבאר במכות

 

 

 

 

Negative Commandment 316 (Digest)
Cursing a Leader

 

“Nor shall you curse the ruler of your people”—Exodus 22:27.

It is forbidden to curse the nasi. The term nasi applies to the individual in the highest position of power—whether that authority is governmental (i.e., the king), or in the realm of Torah (i.e., the sage who presides over the Sanhedrin, the Jewish Supreme Court).

המצווה השט”ז  

והוא אמרו: “ונשיא בעמך לא תאר” (שם). ושם זה, כלומר: נשיא, מניחו הכתוב על המלך אשר בידו השלטון. והוא אמרו יתעלה: “אשר נשיא יחטא” (ויקרא ד, כב).

והחכמים אומרים אותו בסתם על ראשי ישיבה של שבעים זקנים בלבד.

ובכל התלמוד והמשנה אומרים: “נשיאים ואבות בין דין, ונשיא ואב בית דין”. ועוד אמרו: “נשיא שמחל על כבודו – כבודו מחול; מלך שמחל על כבודו – אין כבודו מחול”.

ודע שלאו זה כולל גם את הנשיא עם המלך, לפי שעניין לאו זה להזהיר מלקלל כל מי שיש בידו שלטון והוא במעלה הגבוהה ביותר, בין שזו מעלה שלטונית או מעלה תורנית והיא הישיבה.

וכך נראה מדיני מצווה זו. והעובר על לאו זה – לוקה

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: