Lessons for Wednesday, 10 Adar II, 5771


Negative Commandment 287 (Digest)
Relatives’ Testimony

 

“Fathers shall not be put to death on account of their children; neither shall children be put to death on account of their fathers”—Deuteronomy 24:16.

A judge may not accept testimony from a litigant’s close relative—whether the testimony is in support of the litigant or against him.

This law applies to all cases – capital and monetary – and all close relatives. The verse refers specifically to a capital case and the testimony of a father to demonstrate the extent of this mitzvah. For the Torah even forbids accepting the testimony of a father, who presumably loves his child dearly, against his child (or vice versa) in a capital case—though we’d presume that such testimony is eminently credible.

This mitzvah is a supra-rational decree from Above.

 

המצווה הרפ”ז 

והוא אמרו יתעלה: “לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות” (שם כד, טז).

בא הפירוש המקבל בספרי: “שלא יומתו אבות על עדות בנים ולא בנים על עדות אבות”. והוא הדין לדיני ממונות, אלא שנזכר בדיני נפשות דרך הפלגה. שלא נאמר: כיון שיש כאן איבוד נפש אין הקרוב חשוד על כך ונעשה על פי דבריו, כיון שעדותו היא לאבוד נפש קרובו ואין כאן מקום לחשד. לפיך הביא למשל את הקרובים שאהבתם חזקה וגדולה ביותר, והיא אהבת האב לבן והבן לאב,

ואמרו: אפילו עדות האב על הבן ואפילו היא לחייבו מיתה לא נקבל – וזו היא גזרת הכתוב שאין לה טעם כלל, והבן זאת.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ג’ מסנהדרין.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: