Lessons for Sunday, 14 Adar II, 5771


Negative Commandment 318 (Digest)
Cursing a Parent

It is forbidden to curse a parent, even posthumously.

 

Negative Commandment 319 (Digest)
Hitting a Parent


It is forbidden to hit a parent.

 

Positive Commandment 210 (Digest)
Honoring Parents


“Honor your father and your mother”—Exodus 20:12.

We are commanded to honor our parents. This mitzvah includes serving them food and drink, and helping them dress and go.

 

Positive Commandment 211 (Digest)
Revering Parents


 

“Every man shall revere his mother and father”—Leviticus 19:3.

We are commanded to revere our parents; our consideration of them should be as we consider an individual whom we fear, who is able to administer punishment, such as a king.

This mitzvah includes not sitting in a place reserved for them, not voicing an opinion in their presence, and not contradicting them.

 

המצווה הר”י

והוא אמרו יתעלה: “כבד את אביך ואת אמך” (שמות כ, יב; דברים ד, טז).

וכבר נתבארנו דיני מצווה זו בכמה מקומות בתלמוד, רבם בקדושין.

ולשון ספרא: “איזהו כבוד? מאכיל ומשקה, מלביש ומכסה, מכניס ומוציא”.

המצווה הרי”א

ושנחשבם כמעלת מי שיראים ממנו שיעניש, כמו המלך, ונתנהג עמהם כמו שנתנהג עם מי שיראים ממנו, וחוששים פן יעשה להם דבר בלתי רצוי. והוא אמרו יתעלה: “איש אמו ואביו תיראו” (ויקרא יט, ג).

ולשון ספרא: “איזהו מורא? לא ישב במקומו ולא מדבר במקומו ולא יסתור את דבריו”. וכבר נתבארנו גם דיני מצווה זו בקדושין.

המצווה השי”ח

העונש מפורש בתורה, והוא אמרו: “ומקלל אביו ואמו מות יומת” (שמות כא, יז),

והוא מכלל הנסקלין ואפילו קילל אחד מהם בשם לאחר מותו במזיד – נסקל אבל האזהרה לא נתבארה בכתוב בפירוש, שלא אמר: לא תקלל אביך; אלא כבר קודם שבאה האזהרה מלקלל כל אדם מישראל – וזה כולל את האב וזולתו.

ובמכילתא אמרו: “מקלל אביו ואמו מות יומת’, עונש שמענו, אזהרה מנין? ת”ל: אלהים לא תקלל’. אם דיין הוא אביך – הרי הוא בכלל אלהים; ואם נשיא הוא- הרי הוא בכלל נשיא; ואם בור הוא ‘לא תקלל חרש’. הרי אתה דן בנין אב משלשתן וגו’ עד הצד השווה שבהם שהם ‘בעמך’ ואתה מזהר על קללתם, אף אביך שבעמך אתה מזהר על קללתו”.

ובספרא:”כי איש איש אשר יקלל את אביו ואת אמו’ וגו’ (ויקרא כ, ט) עונש שמענו, אזהרה לא שמענו! ת”ל: ‘אלהים אל תקלל'”, שווה ללשון המכילתא.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפ”ז מסנהדרין.

המצווה השי”ט

וגם כן לא נתבארה בכתוב אזהרה מיוחדת למעשה זה; אבל הזכיר את העונש ואמר: “ומכה אביו ואמו מות יומת” (שמות כא, טו), ולמדנו האזהרה מכה אביו על הדרך שלמדנו למקלל אביו, והוא שכבר ביארנו במצווה המשלימה שלוש מאות שאנו מוזהרים על כל אדם מישראל שלא להכותו, ואביו בכלל.

ולשון המכילתא:”,מכה אביו ואמו’ וגו’ עונש שמענו, אזהרה לא שמענו! תלמוד לומר: ‘ארבעים יכנו לא יסיף'” (דברים כה, ג). והרי דברים קל וחומר: אם מי שמצווה להכותו הרי הוא מוזהר שלא להכותו, מי שמצווה שלא להכותו – דין הוא שיהא מוזהר שלא להכותו”.

והעובר על לאו זה, כלומר: המכה אביו ואמו במזיד ויוצא מהם דם – חייב חנק.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בסוף סנהדרין

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: