Lessons for Monday, 15 Adar II, 5771


Negative Commandment 195 (Digest)
Gluttonous Eating and Drinking

“You shall not eat over the blood”—Leviticus 19:26.

A youth is forbidden to eat and drink in a gluttonous fashion, according to the specific [extreme] conditions that define a “rebellious son.” (A rebellious son is put to death. As such, the Sages interpret the afore-cited verse to mean: “Do not eat [in such a manner that will cause] blood [i.e., death].”)

Positive Commandment 37 (Digest)
A Priest’s Attendance at a Next of Kin’s Funeral


“For [his sister], he must become impure”—Leviticus 21:3.

Priests are commanded to become ritually impure [by attending the funerals of] their next of kin. Since the Torah normally forbids priests from becoming impure through contact with a corpse, one might think that the allowance for them to attend the funeral of a relative is simply to provide them with that option, but is not compulsory. Therefore the Torah clarifies that it is mandatory. As the Talmud related that Yosef the Priest’s wife died on the eve of Passover and he didn’t want to become impure by attending her funeral [so that he should be able to sacrifice and eat from the Paschal Offering], so the Sages “pushed” him and forced him become impure.

Included in this mitzvah is the general obligation that everyone – priests and Israelites alike – mourn the deaths of their next of kin. (And it is because of the priest’s obligation to mourn that the Torah obligates him to attend the funeral and show his respects.) According to Torah law, the mourning period is one day [following the burial]; the Sages extended this to a seven-day period of mourning.

 

המצווה הל”ז

שכן מאחר שמנעם הכתוב מלהתטמא למת בלבד, כדי לכבדם, והתיר להם להתטמא לקרובים, היה אפשר לחשוב שזה תלוי ברצונם ושזו רשות בלבד: רוצה – יתטמא; אינו רוצה – אל יתטמא, לפיכך הטיל עליהם את זה וחייבם בחיוב.

והוא אמרו יתעלה: “לה יטמא” (ויקרא כא, ג), כלומר לאחותו.

ולשון ספרא: “לה יטמא – מצווה. לא רצה להיטמא, מטמאין אותו על כרחו.

ומעשה ביוסף הכהן שמתה אשתו בערב הפסח ולא רצה להיטמא לה, ודחפוהו חכמים וטמאוהו על כרחו”. [מצווה] זו עצמה היא מצוות אבל, כלומר: שכל אדם מישראל חייב להתאבל על קרוביו, רצוני לומר ששה מתי מצווה. ומחמת חומר חיוב זה פרש בכהן, שהוא מוזהר על הטומאה, שיתטמא על כל פנים כשאר ישראל, כדי שלא יקלו בדיני אבלות.

וכבר נתבאר, שאבלות יום ראשון דאורייתא. ובפרוש אמרו במועד קטן: “אבל אינו נוהג אבלות ברגל, אי אבלות דמעקרא הוא – אתי עשה דרבים ודחי עשה דיחיד”.

הנה נתבאר שחיוב האבלות דאורייתא ושהיא מצוות עשה, אך דווקא ביום ראשון בלבד; אבל שאר השבעה – מדרבנן, ושאפילו הכהן ינהג אבלות ביום ראשון ויטמא לקרוביו; והבן זה.

וכבר נתבארנו דיני מצווה זו במסכת משקין ובכמה מקומות בברכות וכתובות וביבמות ועבודה זרה ובספרא בפרשת “אמר אל הכהנים”. וחיוב זה שאנו מחייבים את הכהן להיטמא לקרובים אינו חובה לנשים לפי שמי שהוזהר שלא יטמא לזולת הקרובים, הוא נצטוה להיטמא לקרובים; אבל הכוהנת כיון שלא הוזהרה על טומאת מת, כמו שאבאר במקומו, כך אין עליה ציווי ולא חיוב להיטמא. אמנם חייבת היא באבלות, אבל הטומאה תלויה ברצונה. והבן זה.

 

המצווה הקצ”ה

והוא אמרו יתעלה: “לא תאכלו על הדם” (ויקרא יט, כו).

וביאור עניין זה שבן סורר ומורה מכלל מחייבי מיתת בית דין ומפורש בתורה שהוא בסקילה.

וכבר ביארנו בהקדמת מאמר זה, שכל מה שחייב בו הכתוב כרת או מיתת בית דין הרי הוא מצוות לא תעשה, חוץ מן הפסח והמילה, כמו שביארנו. וכיון שדן את זה הזולל והסובא בתנאים האמורים בסקילה ידענו שזה מעשה שמוזהרים עליו בהחלט, והרי נתבאר העונש, ונשאר לנו לחקור על האזהרה לפי הכלל שלנו: לא עונש הכתוב אלא אם כן הזהיר.

ולשון גמרא סנהדרין: “אזהרה לבן סורר ומורה מנין? תלמוד לומר: לא תאכלו על הדם”, כלומר: לא תאכל אכילה הגורמת שפוך דם, והיא אכילת זה הזולל וסובא שחייב בו מיתה. ואם אכל אותה האכילה הרעה באותם הדרכים הבלתי רצויים – הריהו עובר על לאו, ואף על פי שזה לאו שבכללות, כמו שביארנו בכלל התשיעי, אין בכך כלום. שכיון שהעונש מפורש, לא נחוש לאזהרה אם היא מן הדין או מן לאו שבכללות.

וכבר ביארנו את זה כמה פעמים וקדמו ממנו דגמאות. וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ח’ מסנהדרין.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: