Lessons for Sunday, 21 Adar II, 5771


Positive Commandment 187

Destroying the Seven Canaanite Nations

“For you shall utterly destroy them”—Deuteronomy 20:17.

We are commanded to kill the members of the Seven Canaanite Nations—to utterly eradicate them. This because they were the original source of idolatry and its prime practitioners. In many places the Torah encourages and urges us to observe this mitzvah, and explains the reason for this mitzvah: so that we should not learn from these nations’ heretical ways. The battle against the Canaanite nations is considered a “mitzvah battle.”

This mitzvah was fully completed by King David, who killed the remaining members of these nations that had survived till his day, besides for a few who scattered and were absorbed into other nations.

[Translator’s Note: In the Laws of Kings, Maimonides explains that the killing of the Seven Nations was a last resort, only done if the nations refused to evacuate the Holy Land, or to remain, but reject idolatry and accept upon themselves Jewish sovereignty.]

Negative Commandment 49 

Sparing the Seven Canaanite Nations

“You shall not leave a soul alive”—Deuteronomy 20:16.

We may not allow even one individual from the Seven Canaanite Nations to live, for they would have a negative effect on the Jewish inhabitants of the land and influence them to worship idols.

Positive Commandment 188

Destroying Amalek

“You shall erase the memory of Amalek”—Deuteronomy 25:19.

We are commanded to wipe out the descendants of Amalek, men and women, old and young.

This is one of the three mitzvot the Jews were commanded upon entering the land—the other two were appointing a king and building the Holy Temple

Positive Commandment 189

Remembering Amalek’s Deed

“Remember what Amalek did to you”—Deuteronomy 25:17.

We are enjoined to remember that which Amalek did to us, that they were the first to “greet” us [after we left Egypt] with evil [i.e., battle]. We must verbally recall this at all times, and awaken our souls to battle them. We must call upon people to hate them, so that the matter not be forgotten, and the hate should not abate with the passage of time.

Negative Commandment 59

Forgetting Amalek’s Deed

 

“You must not forget”—Deuteronomy 25:19.

We are enjoined to never forget that which Amalek did to us, that they were the first to “greet” us [after we left Egypt] with evil [i.e., battle]. We must never allow the hate from Amalek to be forgotten from our hearts.

המצווה המ”ט

כדי שלא יקלקלו את בני אדם ויטעום בעבודה זרה. והוא אמרו יתעלה: “לא תחיה כל נשמה” (שם כ, טז). ותהיה הריגתם מצוות עשה, כמו שביארנו במצווה קפז. והעובר ואינו הורג מהם – את שאפשר לו להרגו – הרי זה עבר על מצוות לא תעשה

המצווה הנ”ט

וכבר ביארנו במצווה קפ”ט ממצוות עשה שזכירת מה שעשה לנו זרע עמלק וחידוש האיבה לו – היא מצוות עשה. וכך מזהר[ים אנו] מלהזניח דבר זה ומלשכחו – והיא מצוות לא תעשה. והוא אמרו יתעלה: “לא תשכח” (שם כה, יט)

ובספרי: “זכור” – בפה; “לא תשכח” – בלב, כלומר: אל תזניח איבתו ואל תסירנה מלבך.

המצווה הקפ”ז

והוא אמרו יתעלה: “כי החרם תחרימם” (שם כ, יז) וביאר לנו בכתובים רבים, שטעם הדבר: כדי שלא נלמד מכפירתם. ורבים הכתובים המזרזים ומחזקים להרגם, ומלחמתם מלחמת מצווה.

ואולי יחשוב מישהו שזו מצווה שאינה נוהגת לדורות, כיון ששבעה עממין כבר כלו; אך זאת לא יחשוב אלא מי שלא הבין עניין ‘נוהג לדורות ואינו נוהג לדורות’, והוא: שעניין שנסתיים עם השגת מטרתו, בלי שיהא אותו הדבר קשור בזמן מסוים – אין אומרים עליו “אינו נוהג לדורות”, לפי שהוא נוהג בכל דור שבו נמצאת אפשרות לאותו הדבר.

הלא תראה, אם יאבד ה’ את זרע עמלק בכללותו וישמידנו עד סופו – כמו שיהיה במהרה בימינו, כמו שהבטיח יתעלה: “כי מחה אמחה את זכר עמלק וגו'” (שמות יז, יד) – האם נאמר אז שזה שנאמר “תמחה את זכר עמלק” (דברים כה, יט) אינו נוהג לדורות?!

כך אין לומר, אלא הוא נוהג בכל דור ודור, וכל עוד ימצא זרע עמלק יושמד. וכך הריגת שבעה עממין והשמדתם הוא ציווי שנצטווינו בו – והיא מלחמת מצווה. ואנחנו מצווים לשרשם ולרדפם בכל דור ודור עד שישמדו, עד האחרון. וכך עשינו, עד שנשלמה השמדתם על ידי דוד, ונתפזרה השארית ונטמעה בין האומות עד שאינה ידועה [עוד].

אולם על ידי זה שכבר כולו, לא תהיה המצווה שנצטווינו להרגם מצווה שאינה נוהגת לדורות, כשם שלא נאמר במלחמת עמלק שאינה נוהגת לדורות, אפילו אחר השמדתם והכרתתם, כי מצווה זו אינה קשורה בזמן ולא במקום מיוחד כמו המצוות המיוחדות למדבר או למצרים, אלא היא קשורה במי שמצווים עליו, וכל עוד יהיה בנמצא מקימים בו אותו הציווי.

ובכלל ראוי לך להבין ולהתבונן בהבדל בין המצווה ובין הדבר שנצטווה עליו. כי יש שהמצווה נוהגת לדורות, אלא שהדבר שנצטווה עליו כבר נעדר בדור מן הדורות; אך לא בהעדר הדבר שנצטווה עליו תיהפך המצווה ל’אינה נוהגת לדורות’. אלא תהיה ‘אינה נוהגת לדורות’.

אם העניין להיפך והוא: שיהא דבר מסוים מצוי במצב מסוים, ובאיזה זמן חובה היה [לעשות] בו פעולה מסוימת, או דין; אך היום אינו חובה, אף על פי שאותו הדבר מצוי באותו המצב. כגון: לוי זקן שהיה פסול במדבר והוא כשר אצלנו היום, כמו שנתבאר במקומו. והבן כלל זה ודעהו

המצווה הקפ”ח

והוא אמרו יתעלה: “תמחה את זכר עמלק” (שמות שם).

וכבר הזכרנו מקודם אמרם: “שלש מצוות נצטוו ישראל בשעת כניסתם לארץ: למנות להם מלך, ולבנות להם בית הבחירה, ולהכרית זרעו של עמלק”. וגם מלחמת עמלק היא מלחמת מצווה.

וכבר נתבארנו דיניה בפרק ח’ מסוטה

המצווה הקפ”ט

שקדם אותנו ברע, שנאמר את זה בכל זמן וזמן ונעורר את הנפשות בדברים להלחם בו, שנקרא את בני האדם לשנאו, כדי שלא ישכח הדבר ולא תחלש שנאתו ולא תמעט בנפשות במשך הזמן; וזה אמרו יתעלה: “זכור את אשר עשה לך עמלק” (דברים כה, יז).

ולשון ספרי: “זכור את אשר עשה לך עמלק – בפה, ולא תשכח – בלב”. כלומר: אמור דברים בפיך שיביאו בני אדם לכך, שלא תסור שנאתו מן הלב.

ולשון ספרא: “זכור את אשר עשה לך עמלק, יכול בלבבך? כשהוא אומר ‘לא תשכח’, הרי שכחת הלב אמורה; הא מה אני מקים ‘זכור’? – שתהא שונה בפיך”.

הלא תראה, איך עשה שמואל הנביא, כשבא לקיים מצווה זו: שהוא זכר תחילה, ואחר כך ציווה להרגם, והוא אמרו: “פקדתי את אשר עשה עמלק לישראל” (שמואל-א טו, ב).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: