Lessons for Tuesday, 8 Nissan, 5771


Negative Commandment 16 (Digest)
Inciting Another Jew to Worship Idols

“And no more such wickedness shall be done amongst you”—Deuteronomy 13:12.

It is forbidden to incite another to worship idols.

המצווה הט”ז האזהרה שהזהרנו מלהסית, היינו שיקרא אחד מישראל לעבוד עבודה זרה, וזהו הנקרא: מסית, כמו שביארנו לעיל.
והלאו על זה הוא אמרו יתעלה במסית: “ולא יוספו לעשות כדבר הרע הזה בקרבך” (שם); העובר על זה, והוא המפתה אדם מישראל – חייב סקילה.

כמו שאמר הכתוב: “כי הרג תהרגנו” (שם שם, י). והאדם שהמסית רצה שיתפתה לו – הוא אשר ראוי שיהרגנו, כמו שבאר יתעלה ואמר: “ידך תהיה בו בראשונה להמיתו” (שם).

ולשון ספרי:

“מצווה ביד המוסת להרגו”.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ז’ מסנהדרין.

Negative Commandment 17 (Digest)
Loving an Inciter

“Do not be drawn to him”—Deuteronomy 13:9.

The person who is the target of incitement to idol worship is not allowed to harbor any love or sympathy for one who urged him to abandon G‑d. Though we are commanded to love every Jew – even a sinner – an inciter is the exception to this rule.

המצווה הי”ז האזהרה שהזהר המוסת מלאהב את המסית, ושלא יאבה לדבריו.
והוא אמרו יתעלה: “לא תאבה לו” (שם שם, ט).
ולשון ספרי:

“מכלל שנאמר: ‘ואהבת לרעך כמוך’ (ויקרא יט, יח)
יכול אתה אוהב לזה?
תלמוד לומר: לא תאבה לו”.

Negative Commandment 18 (Digest)
Abhorring the Inciter



“Nor (shall you) listen to him”—Deuteronomy 13:9.

The person who is the target of incitement to idol worship is not allowed to soften his hatred towards the one who urged him to abandon G‑d

המצווה הי”ח

האזהרה שהזהר המוסת שלא יקל בנטירה למסית, אלא חייב לנטור לו בהכרח; וכשאינו נוטר לו – עובר על מצוות לא תעשה.
והוא אמרו: “ולא תשמע אליו” (דברים יג, ט),
ובא הפירוש:

“מכלל שנאמר: “עזב תעזב עמו” (שמות כג, ה)
יכול אתה עוזב לזה?
תלמוד לומר: ולא תשמע אליו.

 

Negative Commandment 19 (Digest)
Pity for an Inciter


“Nor shall your eye pity him”—Deuteronomy 13:9.

When seeing a person in mortal danger, we are commanded to come to the rescue. This rule does not apply towards one who incites to idol worship. The person who is the target of incitement to idol worship is forbidden to come to the rescue of the one who urged him to abandon G‑d.

המצווה הי”ט

האזהרה שהזהר המוסת מלהציל את המסית, אם יראה ובמצב של אבוד וכליה,
והוא אמרו: “[ו]לא תחס עינך עליו” (דברים יג, ט).
ובא הפירוש:

מכלל שנאמר: “לא תעמד על דם רעך” (ויקרא יט, טז)
יכול אי אתה עומד על דמו של זה?
תלמוד לומר: ולא תחוס עינך

Negative Commandment 20 (Digest)
Sparing an Inciter


“Nor shall you spare (him)”—Deuteronomy 13:9.

In the course of the court proceedings, the person who is the target of incitement to idol worship is not allowed to justify the actions of the one who urged him to abandon G‑d, nor is he allowed to express anything positive about the inciter that could possibly lead to his vindication. (This is an exception to the general rule. Normally, the courts encourage anyone who has anything positive to say about the accused to speak up.)

המצווה העשרים

האזהרה שהזהר המוסת מללמד זכות על המסית; ואפילו יודע לו זכות – אסור לו להזכירו ולא ילמד עליו זכות.
והוא אמרו יתעלה: “ולא תחמל” (דברים, שם).
ובא הפירוש:

ולא תחמול – לא תלמד עליו זכות.

Negative Commandment 21 (Digest)
Concealing Evidence About the Inciter


“Nor shall you cover up for him”—Deuteronomy 13:9.

In the course of the court proceedings, the person who is the target of incitement to idol worship is not allowed to cover up any deleterious evidence he is privy to regarding the one who urged him to abandon G‑d

 

המצווה הכ”א

האזהרה שהזהר המוסת מלשתק מללמד על המסית חובה הידועה לו ממה שמביא לידי קיום העונש עליו.
והוא אמרו יתעלה: “ולא תכסה עליו” (שם).
ובא הפירוש:
לא תכסה, אם אתה יודע לו חובה – אי אתה רשאי לשתוק.

Negative Commandment 26 (Digest)
Idolatrous Prophecies


“[The prophet]… that shall speak in the name of other gods”—Deuteronomy 18:20.

It is forbidden to prophesy, claiming that G‑d commanded to worship a pagan deity. It is also forbidden to prophesy in the name of a pagan deity, to claim that the deity appeared and instructed to serve it, promising reward for those who comply with its demand and punishment for those who don’t.

המצווה הכ”ו האזהרה שהזהר אדם מלהתנבא בשמה, והוא: שיאמר שה’ ציווהו לעבדה או שהיא עצמה ציוותה על עבודתה והבטיחה גמול ועונש, כמו שמדמים נביאי הבעל ונביאי האשרה.
ולא בא בכתוב לאו ברור מיוחד בעניין זה, כלומר: אזהרת מתנבא בשמה; אבל נתבאר בכתוב העונש, שכן נידון המתנבא בשמה במיתה.
והוא אמרו: “ואשר ידבר בשם אלהים אחרים ומת הנביא ההוא” (שם יח, כ).
מיתה זו בחנק, לפי שהכלל אצלנו שמיתה האמורה בתורה סתם – חנק.

וכבר ידוע לך היסוד שבארתי לך בכלל י”ד מן הכללים שקדמו למאמר זה, והוא אמרם:
לא עונש הכתוב אלא אם כן הזהיר; והנה אזהרתו ממה שנאמר: “ושם אלהים אחרים לא תזכירו” (שמות כג, יג).
כי אינו מן הנמנע שלאו אחד מזהיר על ענינים רבים ואין דינו דין לאו שבכללות, כיון שנתבאר העונש בכל עניין ועניין. ומזה יבואו דוגמאות במקומן.

וכבר נתבאר דין מצווה זו בפרק י”א מסנהדרין.

Negative Commandment 28 (Digest)
Listening to Idolatrous Prophecies


“Do not listen to the words of that prophet”—Deuteronomy 13:4.

It is forbidden to listen to a prophet who claims to talk in the name of a pagan deity. We may not debate him or ask him for miraculous signs to corroborate his alleged prophecy. Rather, we warn him to desist, and if he continues in his ways, he is put to death by the courts.

המצווה הכ”ח האזהרה שהזהרנו מלשמוע נבואת מתנבא בשם עבודה זרה, כלומר: שלא נתווכח עמו ולא נשאלהו ונאמר לו: מה המופת שלך ומה ראיתך על דבר זה, כדרך שנעשה עם המתנבא בשם ה’ – אלא כשנשמעהו מתנבא בשמה נתרה בו על כך, כמו שאנו חייבים בכל חוטא; ואם יתמיד בטענתו – נענישהו כראוי לפי דיני התורה, ולא נחוש למופתיו ולא לראיותיו.

ועל זה הזהירנו באמרו יתעלה: “לא תשמע אל דברי הנביא ההוא” (שם יג, ד).

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק י”א מסנהדרין.

 

Negative Commandment 27 (Digest)
False Prophecy


“But the prophet who shall purposely speak a word in My name which I have not commanded him to speak”—Deuteronomy 18:20.

It is forbidden to utter a false prophecy in G‑d’s name—i.e. to state that G‑d has said something that He has not. It is also forbidden for someone to say a (true) prophecy, stating that this is something that G‑d has revealed to him, when in fact G‑d spoke this prophecy to another prophet.

המצווה הכ”ז האזהרה שהזהרנו על נבואת שקר, והוא שיתנבא בשם ה’ אלא שיאמר מה שלא אמרו ה’, או מה שאמרו יתעלה לזולתו ומיחס זאת לעצמו ויאמר שה’ אמר לו דברים אלו, והוא לא אמרם לו. ולשון הלאו בעניין זה הוא אמרו:
“אך הנביא אשר יזיד לדבר דבר בשמי את אשר לא צויתי לדבר” (דברים יח, כ).
וגם העובר על לאו זה חייב חנק; וכשמנו את הנחנקיים אמרו: “ונביא השקר”.
ושם אמרו: שלשה מיתתם בידי אדם:
“אשר יזיד לדבר דבר בשמי” – זה המתנבא מה שלא שמע;
“את אשר לא צויתיו לדבר, הא לחברו ציוויתי” – זה המתנבא מה שלא נאמר לו;
“ואשר ידבר בשם אלהים אחרים” – זה המתנבא בשם עבודה זרה,
ובכולן נאמר: “ומת הנביא ההוא” – וכל מיתה האמורה בתורה סתם הרי היא חנק.

וכבר נתבארו דיני נביא שקר זה בפרק י”א מסנהדרין.

Negative Commandment 29 (Digest)
Fearing a False Prophet


“You shall not fear him”—Deuteronomy 18:22.

We are not to fear a false prophet simply because he appears to be a holy individual who feigns to speak in G‑d’s name.

המצווה הכ”ט האזהרה שהזהרנו שלא לחוש לנביא השקר או להמנע מלהרגו כיון שהוא מתנבא בשם ה’, אלא לא נירא מעונש כלל כיון שנתברר לנו שקרו.
והוא אמרו יתעלה: “לא תגור ממנו” (שם יח, כב).
ולשון ספרי:

“לא תגור ממנו – אל תמנע עצמך מללמד עליו חובה”.

וכבר ביארנו דיני מצווה זו בהקדמת חיבורנו לפירוש המשנה.

Negative Commandment 14 (Digest)
Swearing in the Name of False Gods


“Make no mention of the name of other gods”—Exodus 23:13.

It is forbidden to swear in the name of an idol, or to ask another (even an idol-worshipper) to swear in the name of a false deity.

This prohibition also includes not even mentioning the name of an idol. For example, one should not tell his fellow, “Wait for me beside Idol X.”

המצווה הי”ד האזהרה שהזהרנו מלהשבע בעבודה זרה, אפילו לעובדיה. וכן לא ישביעם בה,
כמו שביארנו לה באמרם: לא תשביע לגוי ביראתו.
והוא אמרו יתעלה: “ושם אלהים אחרים לא תזכירו” (שמות כג, יג).
שלא תשביע לגוי ביראתו. ושם אמרו עוד: “לא תזכירו” – שלא ידור בשם עבודה זרה. ובסנהדרין:

“לא תזכירו – שלא יאמר אדם לחברו: שמור לי בצד עבודה זרה פלונית”.

והעובר אל לאו זה, כלומר: הנשבע דרך רוממות בדבר מכל הנבראים שמאמינים בו התועים שהוא אלהות – חייב מלקות.
אמרו בגמרא סנהדרין:

כשהזהירו מלנשוק עבודה זרה ולחבקה ולכבד לפניה וכיוצא בזה ממעשה הכבוד והאהבה: על כולם אינו לוקה חוץ מן הנודר בשמה והמקיים בשמה.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ז’ מסנהדרין.

Negative Commandment 8 (Digest)
Ov


“Do not turn to the Ovs”—Leviticus 19:31.

We are forbidden from employing the idolatrous practice of Ov.

The Ov practice consisted of burning a certain incense and doing certain acts known to the Ov followers. At that point, it would seem to the person engaging in these acts that he hears a voice emanating from beneath his armpit, which would answer questions that he posed.

המצווה השמינית האזהרה שהזהרנו ממעשה האוב, והוא שמקטיר קטרת ידועה ועושה מעשים מסוימים, ונדמה לו שהוא שומע דיבור מתחת שחיו שעונה למה שישאל עליו – וזה מין ממיני עבודה זרה, והוא אמרו: “על תפנו אל האבת” (ויקרא יט, לא).
ולשון ספרא:

“אוב – זה פיתום המדבר משחיו”.
העובר על לאו זה במזיד – נסקל;
ואם לא נסקל הרי זה בכרת;
ואם הוא שוגג – חייב חטאת קבועה,

כלומר: העושה אותם המעשים בידו ומתעסק בהם בעצמו.
וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ז’ מסנהדרין.

Negative Commandment 9 (Digest)
Yid’oni


“Do not turn to Yid’oni”—Leviticus 19:31.

We are forbidden from employing the idolatrous practice of Yid’oni.

The Yid’oni practice consisted of inserting into one’s mouth a bone from the yidoa fowl. After then burning incense, saying certain formulas and doing certain rites, the person would enter a trance-like state, and he would begin issuing predictions about the future.

המצווה התשיעית האזהרה שהזהרנו ממעשה הידעוני וגם הוא מין ממיני עבודה זרה,
והוא: שיקח עצם עוף ששמו ידוע וישים אותו בפיו ויקטר בקטרת ויאמר דברים ויעשה מעשים עד שיהיה במצב הדומה למצב המתעלף ותבואהו תרדמה וידבר עתידות.
אמרו: “ידעוני – מניח עצם ידוע בפיו והוא מדבר מאליו”. ובא הלאו על עניין זה בלשון זה: “אל תפנו אל האבת ואל הידענים” (שם). ואל תחשוב שזה לאו שבכללות – בכל אחד מהם סקילה וכרת למזיד.
והוא אמרו יתעלה: “ואיש או אשה כי יהיה בהם אוב או ידעני מות יומתו” (שם כ, כז).

ולשון ספרי:

“לפי שהוא אומר ‘איש או אשה כי יהיה בהם אוב או ידעוני’,
עונש שמענו אזהרה לא שמענו –
תלמוד לומר אל תפנו אל האבת ואל הידעונים” (שם יט, לא);

וגם העובר על לאו זה בשוגג – חייב חטאת קבועה.
וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ז’ מסנהדרין.

Negative Commandment 7 (Digest)
Molech Worship


“Do not give any of your children to deliver to Molech”—Leviticus 18:21.

We are prohibited to “give from our children to Molech.”

In ancient times, there was a pagan deity known as Molech. The Molech religion demanded that its followers engage in a barbaric ritual: Parents would present some of their children to the Molech priests, and then, with the permission of these priests, the parents would pass their children over a raging bonfire.

המצווה השביעית האזהרה שהזהרנו מלמסור מקצת בנינו לנעבד שהיה מפרסם בזמן מתן תורה שהיה שמו מולך.
והוא אמרו יתעלה: “ומזרעך לא תתן להעביר למלך” (ויקרא יח, כא).
עבודת עבודה זרה זו הייתה, כמו שנתבאר בפרק ז’ מסנהדרין, שמבעיר אש ומלבה אותה ולוקח מקצת בניו ומוסרו בידי המתעסק בעבודת אותו הנעבד, ומבעירו על אותה האש מצד לצד.

וכבר נכפל הלאו על מעשה זה ואמר: “לא ימצא בך מעביר בנו ובתו באש” (דברים יח, י). והעובר על לאו זה במזיד – חייב סקילה, וכרת אם לא נסקל; ובשוגג – חייב חטאת קבועה.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ז’ מסנהדרין

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: