Lessons for Wednesday, 9 Nissan, 5771


Negative Commandment 11 (Digest)
A Structure Designated for Worship

“Do not erect a monument which the Lord, your G‑d, despises”—Deuteronomy 16:22.

It is forbidden to erect a structure designed for people to gather around it to worship—even to worship the One G‑d. This is forbidden because erecting such a revered structure was common practice amongst the ancient idol worshippers.

 המצווה הי”א

  האזהרה שהזהרנו מלעשות מצבה שיתקבצו אליה ויכבדוה, אפילו נעשית לעבוד עליה את ה’. כל זה כדי שלא נתדמה בעבודתו יתעלה לעובדי עבודה זרה.
לפי שכך היו עושים: בונים מצבות ושמים את הנעבדים עליהן.
והוא אמרו יתעלה באזהרה על כך: “ולא תקיים לך מצבה אשר שנא ה’ אלהיך” (דברים טז, כב);
והעובר על לאו זה – חייב מלקות. 

Negative Commandment 12 (Digest)
Kneeling Stones

“You shall not install a kneeling stone in your land, to bow down upon it”—Leviticus 26:1.

It is forbidden to make designated stones upon which to bow down—even if bowing to the One G‑d. This is forbidden because it was common practice amongst the ancient idol worshippers to decorate “kneeling stones” and place them before their idols.

 המצווה הי”ב האזהרה שהזהרנו מלעשות אבנים מוכנות להשתחות עליהן, אפילו אותה ההשתחוויה היא לה’ יתעלה. וגם זאת כדי שלא להתדמות לעובדי פסילים, לפי שכך היו עושים אבנים מצוירות משוכללות בעשייתן לפני הפסילים, ועליהן היו משתחווים לאותו הפסל.
ואמר יתעלה: “ואבן משכית לא תתנו בארצכם להשתחות עליה” (ויקרא כו, א),
והעובר על לאו זה – חייב מלקות.
ולשון ספרא:

“לא תתנו בארצכם – בארצכם אין אתם משתחוים על האבנים,
אבל משתחוים אתם על האבנים בבית המקדש”.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בגמרא מגילה.

Negative Commandment 13 (Digest)
Trees in the Temple

“Do not plant for yourself an Asherah of any tree near the altar of the Lord your G‑d”—Deuteronomy 16:21.

It is forbidden to plant any tree near the altar, or anywhere in the Holy Temple. This is forbidden because it was common practice amongst the ancient idol worshippers to plant beautiful decorative trees in their temples.

המצווה הי”ג האזהרה שהזהרנו מלנטוע אילנות במקדש או אצל המזבח לנוי לו וליופי, אפילו נתכוון בכך לעבודת ה’, כיון שכך היו מכבדים גם לעבודה זרה שהיו נוטעים לה עצים נאים, יפים למראה, בבתי עבודתם.
אמר יתעלה: “לא תטע לך אשרה כל עץ אצל מזבח ה’ אלהיך” (דברים טז, כא),
העובר על לאו זה – חייב מלקות.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בגמרא תמיד, ושם נתבאר שהנטיעה בכל המקדש אסורה.

Positive Commandment 185 (Digest)
Destroying Idols

“Destroy all those places”—Deuteronomy 12:2.

We are commanded to utterly eradicate all vestiges of idol worship from the Land of Israel. To shatter, burn, destroy and cut down—any method needed to destroy the idols, their altars, and their houses of worship.

המצווה הקפ”ה הציווי שנצטווינו להשמיד כל עבודה זרה ובתיה בכל מיני השמדה והשחתה: לשבר, לשרוף, להרוס ולכרות – כל מין במה שראוי לו, כלומר: במה שיהיה מוחלט ומהיר ביותר ל[השגת] השמדתו. לפי שהכוונה היא שלא נשאיר לה זכר.
והוא אמרו יתעלה: “אבד תאבדון את כל המקמות” (שם יב, ב).

ועוד אמר: “כי אם כה תעשו להם מזבחתיהם תתצו וגו'” (שם ז,ה),

ואמר עוד: “ונתצתם את מזבחתם” (שם יב, ג).

ובדרך אגב שנזכרה בגמרא סנהדרין מצוות עשה דעבודה זרה, אמרו בתמיהה:

“בעבודה זרה מאי מצוות עשה איכא?!
תרגמה רב חסדא: ונתצתם”.

ולשון ספרי:

“מנין אתה אומר שאם קצץ אשרה והחליפה אפילו עשר פעמים שחייב לקצצה?
תלמוד לומר: אבד תאבדון”.

ושם אמרו:

“ואבדתם את שמם מן המקום ההוא (שם) – בארץ ישראל אתה מצווה לרדוף אחריהם,
ואין אתה מצווה לרדוף אחריהם בחוצה לארץ”.

 

Negative Commandment 25 (Digest)
Benefiting from Idolatry

“Do not bring an offensive [idol] into your house”—Deuteronomy 7:26.

We are forbidden from deriving any benefit from an idol, or any of its implements. For example, it would be forbidden to cook on a fire fueled by wood from an Asherah (worshipped) tree.

המצווה הכ”ה האזהרה שהזהרנו שלא להוסיף כלום משל עבודה זרה על ממוננו אלא נתרחק ממנה ומבתיה ומכל המתיחס אליה.
והוא אמרו יתעלה: “ולא תביא תועבה על ביתך” (שם ז, כו).
והנהנה מאיזה דבר ממנה – לוקה.
ובסוף מכות ביארו,

שהמבשל בעצי אשרה – לוקה שתיים:
אחת משום “ולא תביא תועבה אל ביתך”,
ואחת משום “ולא ידבק בידך מאומה” (שם יג, יח);

והבן זאת.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ג’ מעבודה זרה.

Negative Commandment 22 (Digest)
Benefiting from Idolatrous Decorations

“Do not covet the silver or the gold that is on them”—Deuteronomy 7:25.

It is forbidden to derive any benefit from idolatrous accoutrements, such as jewelry used to adorn an idol or the idol’s gold plating.

המצווה הכ”ב האזהרה שהזהרנו מלהנות בתכשיטים שקשטו בהם עבודה זרה.
והוא אמרו יתעלה: “לא תחמד כסף וזהב עליהם” (שם ז, כה).
ובספרא ביארו,

שצפויי נעבד אסורין, והסמיכו את זה לאמרו יתעלה:
“לא תחמד כסף וזהב עליהם”.
העובר על לאו זה – חייב מלקות.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ג’ מעבודה זרה

Negative Commandment 48 (Digest)
Treaties with the Seven Nations

“You shall not make a treaty with them”—Deuteronomy 7:2.

It is forbidden to make a peace treaty with the members of the seven nations of Canaan and to allow them to live peacefully in our midst—unless they agree to abandon their pagan ways.

המצווה המ”ח
האזהרה שהזהרנו מלכרות ברית עם הכופרים ומלהניחם שקטים בכפירתם,
כלומר שבעה עממין.
והוא אמרו יתעלה: “לא תכרת להם ברית” (דברים ז, ב).

וכבר ביארנו במצוות עשה, במצווה קפז, שמלחמת שבעה עממין וכל מה שנאמר בהם, ראוי למנותו, ואינו כמצוות שאינן נוהגות לדורות.

Negative Commandment 50 (Digest)
Kindness towards Idol-Worshipers

“Do not show mercy towards them”—Deuteronomy 7:2.

We are not to show mercy to idol-worshippers, nor are we permitted to praise them. It is even forbidden to say about an idol-worshipper, “Look at how attractive this individual is!”

המצווה המשלימה חמשים
האזהרה שהזהרנו מלחמול על עובדי עבודה זרה ומלשבח שום דבר מכל מה שמיחד להם.
והוא אמרו יתעלה: “ולא תחנם” (שם ז, ב),

ובא בקבלה:

“לא תתן להם חן”.

ואפילו אדם מעובדי עבודה זרה שצורתו נאה – אסור לנו לומר: זה נאה בצורתו או זה יפה פנים, כמו שנתבאר בגמרא דילן.

ובגמרא עבודה זרה ירושלמי אמרו:

לא תתן להם חן בלא תעשה.

Negative Commandment 51 (Digest)
Allowing Idol-Worshipers to Reside in Israel

  

“They shall not dwell in your land lest they make you sin against Me”—Exodus 23:33.

We must not allow idol-worshippers to dwell in our midst in the Holy Land, lest we learn from their heretical ways. And it is certainly forbidden to sell or even rent real estate to an idol-worshipper in the land.

In fact, if an idol-worshipper wants to pass through our land while en route to his final destination, we do not allow passage unless he forswears idolatry.

המצווה הנ”א האזהרה שהזהרנו שלא ידורו עובדי עבודה זרה בארצנו כדי שלא נלמד כפירתם.
והוא אמרו יתעלה: “לא ישבו בארצך פן יחטיאו אתך לי” (שמות כג, לג).

ואפילו רצה הגוי לעבור במושבותינו אין זה מותר לנו, עד שיקבל עליו שלא לעבוד עבודה זרה, ואז יהא מותר לו לדור, וזהו הנקרא: גר תושב.

הכוונה בזה שהוא “גר” לעניין שמותר לו לדור בארץ בלבד.
וכך אמרו:

“איזהו גר תושב?
זה שקבל עליו שלא לעבוד עבודה זרה, דברי ר’ יהודה”;
אבל עובד עבודה זרה אל ידור ואין מוכרין לו קרקעות ולא משכירין.

ובמפורש בא לנו הביאור: לא תתן להם חניה בקרקע.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בסנהדרין ובעבודה זרה.

Negative Commandment 30 (Digest)
The Practices of the Heathens

“You shall not walk in the practices of the nation that I am sending away before you”—Leviticus 20:23.

We are forbidden from imitating the practices of the idolaters—even in those areas not associated with their pagan rites. Even something as simple as saying, “Since they dress in purple wool, I, too, will dress in purple wool…” is forbidden.

המצווה המשלימה שלשים האזהרה שהזהרנו מללכת אחרי הכופרים ומלהתנהג כמנהגם, ואפילו במלבושם וכינוסיהם במסיבותיהם.
והוא אמרו: “ולא תלכו בחקת הגוי אשר אני משלח מפניכם” (ויקרא כ, כג).

וכבר נכפל לאו זה באמרו: “ובחקתיהם לא תלכו” (שם יח, ג).
ובא הפירוש: לא אמרתי אלא בחקיים החקוקיים להם ולאבותיהם.
ולשון ספרא:

“ובחקותיהם לא תלכו – שלא תהלכו בנימוסות שלהם,
בדברים החקוקיים להם, כגון תרטיות וקרקסיות והאסתטריות –
אלה הן מיני מסיבות שהיו מתכנסים בהם לעבודת האלילים;
ר’ מאיר אומר: אלו דרכי האמורי שמנו חכמים;
ר’ יהודה בן בתירא אומר: שלא תנחור ולא תגדל ציצית ושלא תספר קומי.
והעושה דבר מכל אלו – חייב מלקות.

ונכפל הלאו בעניין זה בלשון אחר, והוא אמרו:
“השמר לך פן תנקש אחריהם” (דברים יב, ל).
ולשון ספרי:

“השמר” – בלא תעשה; “פן” – בלא תעשה; “תנקש אחריהם”
שמא תדמה להם ותעשה כמעשיהם ויהיו לך למוקש,
שלא תאמר: הואיל והם יוצאין בארגמן אני אצא בארגמן;
הואיל והם יוצאין בתלוסין, אף אני אצא בתלוסין –
וזה מין ממיני תכשיטי הצבא.

וידוע לך לשון ספרי הנבואה:
“ועל כל הלבשים מלבוש נכרי” (צפניה א, ח).
כל זה לשם הרחקה מהם וגינוי לכל מנהגיהם – אפילו במלבוש.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ו’ משבת וגם בתוספתא שבת.

Negative Commandment 33 (Digest)
Interpreting Omens

  

“There shall not be found among you… one who interprets omens”—Deuteronomy 18:10.

It is forbidden to base one’s actions on supposed good or bad omens. The Midrash gives examples of “bad” omens: “My bread fell out of my mouth, my staff fell out of my hand, a snake passed me on my right, a fox on my left…”

המצווה הל”ג האזהרה שהזהרנו מלנחש, כגון זה שאומרים ההמון: כיון שחזרתי מן הדרך לא אצליח במעשי; או: הדבר הראשון שראיתי היום הוא דבר פלוני, ודאי ארוויח היום דבר. ואופן זה נפוץ מאד אצל המוני העמים הסכלים.
וכל העושה מעשה על פי הניחוש – לוקה.
לפי שאמר יתעלה: “לא ימצא בך וגו’ מעונן ומנחש” (דברים יח, י).

וכבר כפל צווי זה ואמר: “לא תנחשו” (ויקרא יט, כו).
ולשון ספרי:

“מנחש – כגון האומר: נפלה פתי מפי, נפלה מקלי מידי,
עבר נחש מימיני ושועל משמאלי”.

ובספרא:

“לא תנחשו – כגון אלו המנחשים בחולדה ובעופות ובכוכבים וכל כיוצא בהם”.

וכבר נתבארו גם דיני מצווה זו בפרק ז’ משבת ובתוספת שבת.

Negative Commandment 31 (Digest)
Soothsaying

  

“There shall not be found among you… a soothsayer”—Deuteronomy 18:10.

It is forbidden to use any of the methods employed by psychics to stimulate their supposed clairvoyant talents—and to then predict the future based on these actions.

המצווה הל”א האזהרה שהזהרנו מלקסום, כלומר: לעורר את כוח ההשערה במין ממיני העוררות.
לפי שכל בעלי הכוחות המגידים מה שיהיה קדם היותו – לא יתכן להם דבר זה אלא מפני שכוח ההשערה שלהם חזק ויארע על פי רוב כפי האמת והנכון;
לפיכך מרגישים מה שיהיה, ויש להם יתרון זה על זה כמו שיש לכל בני אדם יתרון זה על זה בכל כוח מכוחות הנפש.
והכרחי הוא לבעלי הכוחות השערתיים האלו לעשות איזה מעשה כדי לעורר בו את כוחו ולעודד את פעלתו.
יש מהם מי שמכה במטה על הארץ הכאות תכופות וצועק צעקות משונות ומפנה מחשבתו ועושה כך זמן ממשך עד שיארע לו מעין מצב התעלפות ויגיד מה שיהיה – וכבר ראיתי זאת פעם במערב הפנימי.

ויש מהם מי שזורק אבנים קטנות ביריעת עור ומאריך להביט בהן ואחר כך יגיד, וזה מפורסם בכל מקום שעברתי בו.

ומהם מי שזורק חגורת עור ארוכה על הארץ ומסתכל בה ומגיד.

הכוונה בכל אלו לעורר את הכוח שיש בו, לא שאותו דבר בעצמו פועל משהו או מורה על משהו. וזוהי טעות ההמון: כי כאשר מתאמתות מקצת אותן ההגדות, חושבים שפועלות אלו מורות על מה שיהיה. ונמשך הדבר אצלם בטעות זו עד שחשבו שמקצת אותן הפעולות הן הגורם שיהיה מה שיהיה, כמו שמדמים בעלי משפטי הכוכבים. לפי שמשפטי הכוכבים אינם אלא מן הסוג הזה, כלומר שהם מין ממיני עוררות הכוח;

לכן לא יהיו שני בני אדם שווים באמתת הגדת העתידות, אף על פי שהם שווים בידיעת המשפטים.
והעושה איזה מעשה שיהיה מהמעשים האלה וזולתם, מכל מה שנוהג בדרך זו – נקרא: קוסם,
אמר ה’ יתעלה: “לא ימצא בך [וגו’] קוסם קסמים” (דברים יח, י).
ולשון ספרי:

איזהו קוסם? זה האוחז במקלו ואומר: אם אלך, או לא אלך.

ועל סוג זה של עוררות המפרסם באותו הזמן אמר הנביא: “עמי בעצו ישאל ומקלו יגיד לו” (הושע ד, יב).
והעובר במעשה זה – חייב מלקות, כלומר: אבל שאלת הקוסם מגונה מאד.

ועבר נתבארו דיני מצווה זו בכמה מקומות בגמרא סנהדרין ובתוספתא שבת ובספרי.

Negative Commandment 32 (Digest)
Astrology and Divination

“There shall not be found among you… a diviner of times”—Deuteronomy 18:10.

It is forbidden to predict the auspiciousness of times or dates based on astrological formations: “This day is auspicious, and this day not so.” It is also forbidden to act based on such predictions.

Also included in this prohibition is sleight of hand. It is forbidden to deceptively use sleight of hand to convince others that one has magical powers.

המצווה הל”ב האזהרה שהזהרנו מלכון מעשנו בבחירת הזמנים על פי מערכות הכוכבים,
והוא שנאמר: יום זה ראוי לפעולה פלונית ונתכוון לעשותו, או יום זה לא רצוי לעשות בו פעולה פלונית ונמנע מלעשותה.
וזה אמרו יתעלה: “לא ימצא בך וגו’ מעונן” (דברים שם).

וכבר נכפל לאו זה ואמר: “ולא תעוננו” (ויקרא יט, כו).
ולשון ספרא:

לא תעוננו – אלו נותני העתים.
לפי שהוא נגזר מן “עונה”,

כלומר: לא יהיה בכם קובע עתים האומר: עת פלונית טובה ועת פלונית רעה.
וגם העובר על לאו זה – חייב מלקות,
כלומר: המודיע את העונות, לא זה השואל עליהן;
אבל גם השאלה על דבר זה – אסורה נוסף על היותה דבר בלתי אמיתי.

והמכוון מעשיו לזמן מסוים מתוך חישוב שיאשר או יצליח באותה הפעילה – הרי גם זה לוקה, לפי שעשה מעשה.

ועוד בכלל המעשה הזה אסור מעשה אחיזת העינים.
ולשון חכמים:

“מעונן – זה האוחז את העניים”,

והוא סוג גדול כסוגי התחבולות ונוסף לכך קלות תנועת היד, עד שנדמים לאדם דברים בלתי אמתיים. כמו שאנו רואים שהם עושים תמיד, שמישהו לוקח חבל בידו ונותנו בכנף בגדו לעיני בני אדם ואחר כך מוציאו נחש; או זורק טבעת לאויר ומוציאה מפי אדם שלפניו וכיוצא בזה ממעשי אחיזת העינים המפורסמים אצל ההמון – כל מעשה מאלו אסור, והעושה אותו נקרא: אוחז את העינים והוא מין ממני הכשפים ולפיכך לוקה.

ועם זה הוא גונב דעת הבריות. וההפסד הנגרם על ידי כך עצום מאד, לפי שהדברים הנמנעים לחלוטין נעשים אפשריים בעיני הסכלים והנשים והנערים, ומחשבתם מתרגלת לקבל את הנמנעות ולחשוב שהם אפשריים להיות. והבן זאת.


Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: