Lessons for Thursday, 4 Av, 5771


Negative Commandment 133 (Digest)

A Non-Priest Eating the Priestly Tithe

 

“No non-priest shall eat of the holy [food]”—Leviticus 22:10.

An individual who is not a priest may not eat Terumah (the priestly tithe), nor any of the other holy foods whose consumption is restricted to priests [and certain of their family members and non-Jewish indentured workers].

This precept also includes the prohibition against deriving benefit from any object that belongs to the “holy” [i.e. sacrifices or items belonging to the Temple coffers].

 המצווה הקל”ג

 האזהרה שהזהר כל זר מלאכל שום תרומה
והוא אמרו: “וכל זר לא יאכל קדש” (שם כב, י)
וכוונתו ב”קדש” זה – התרומה. וכן הביכורים, לפי שגם הם נקראו: תרומה, כמו שאבאר, ולזאת כוונתי באמרי שום תרומה והוא הדין לכל מועל בקודשים בזדון.

ואם אכל תרומה בזדון חייב מיתה בידי שמים, ואינו חייב תוספת חמש כמו שנתבאר בפרק ו’ ופרק ז’ ממסכת תרומה. ובפרק ט’ מסנהדרין מנו מחייבי מיתה בידי שמים ובכללם: זר שאכל תרומה, והביאו ראיה לכך מאמרו: “ומתו בו כי יחללהו” (שם, ט) ואחריו “וכל זר לא יאכל קדש”.

ובפרק ב’ מביכורים אמרו:
“התרומה והביכורים חייבים עליהם מיתה וחומש ואסורים לזרים”;
ורב חולק על כל המשניות האלה ואומר:
זר שאכל תרומה – לוקה.
וידוע שרב תנא הוא פליג. וכבר ביארנו בחיבורנו בפירוש המשנה, שכל מחלוקת שאינה מחייבת מחלקת למעשה אלא בסברא בלבד, לא אפסוק בה הלכה, ולא אמר: הלכה כפלוני; ולפיכך לא אמר כאן הלכה כרב או כסתם משנה, כיון שלדברי הכל לוקה.

לפי שכל מחייב מיתה בידי שמים על אחד הלאווין – לוקה גם כן, כמו שביארנו בהקדמות מאמר זה.
וכן כל מועל בקודשים במזיד – לוקה בלי ספק, והוא אמרם במופלא סמוך לאיש אם הקדיש, אמרו:

“הקדיש הוא ואכלו אחרים ר’ יוחנן ור’ שמעוון בן לקיש דאמרי תרויהו: לוקין”.

Negative Commandment 134 (Digest)

A Priest’s Servants Consuming of the Priestly Tithe

 

“A tenant of the priest or a hired servant may not eat the holy [food]”—Leviticus 22:10.

The tenant [i.e. a Hebrew servant indentured until the Jubilee year] of a priest, as well as the priest’s hired servant [i.e. a Hebrew servant serving for a six-year term] may not eat Terumah (the priestly tithe).

 

המצווה הקל”ד

האזהרה שהזהר אפילו תושב כהן ושכירו מלאכול תרומה.
אמר: “תושב כהן ושכיר לא יאכל קדש” (שם, י); ואם אכל, דינו כדין שאר זרים.

 
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: