Lessons for Thursday, 11 Av, 5771


Positive Commandment 127 (Digest)

The First Tithe

 

“But the tithes of the Children of Israel which they offer to G‑d as a gift…”—Numbers 18:24.

We are commanded to separate a tenth of our crops and give it to a Levite.

This biblical precept only applies in the Land of Israel.

המצווה הקכ”ז

הציווי שנצטווינו להפריש מעשר מצמח הארץ.
והוא אמרו יתעלה: “כי את מעשר בני ישראל אשר ירימו לה’ תרומה” (במדבר יח, כד)
וכבר באר הכתוב, שהמעשר הזה ללויים.

וכבר נתבארנו דיני מצווה זו במסכת מעשרות; וזהו הנקרא: מעשר ראשון,
ואינו חובה מן התורה אלא בארץ ישראל.

Positive Commandment 128 (Digest)

The Second Tithe

“You shall surely tithe all the produce of your seed that the field produces every year”—Deuteronomy 14:22.

We are commanded to separate a “Second Tithe” [from our harvest, in addition to the First Tithe given to the Levites].

Some of the rules that pertain to this tithe:

  • The produce is brought to Jerusalem where it is consumed by its owners.
  • If it is difficult to transport the produce to Jerusalem, due to its distance, the produce can be “redeemed” with money. This money is then brought to Jerusalem and used to purchase food [which is, in turn, consumed in Jerusalem].
  • If the owner himself redeems the tithe, he must add an extra 25% to the produce’s monetary value.
  • This mitzvah only applies during the Temple era.
  • This biblical precept only applies in the Land of Israel.

המצווה הקכ”ח

הציווי שנצטווינו להפריש מעשר שני.
והוא אמרו יתעלה: “עשר תעשר את כל תבואת זרעך היצא השדה שנה שנה” (דברים יד, כב). ולשון ספרי:

“שנה שנה מלמד שאין מעשרין אותו משנה לחברתה.
אין לי אלא מעשר שני שבו דבר הכתוב, מנין לרבות שאר מעשרות?
תלמוד לומר, עשר תעשר”.

ומפרש בתורה, שמעשר שני זה עולה לירושלים ובעליו אוכלים אותו שם.

וכבר הזכרנו מקודם את דבריהם בעניין זה. והכתוב פרט הלכות מצווה זו ואמר, שמה שאי אפשר להביאו מחמת ריחוק הדרך, יפדה ויעלה דמיו לבית הבחירה ויוציאם שם על מזון בלבד.
והוא אמרו יתעלה: “וכי ירחק ממך המקום כי לא תוכל שאתו” (שם שם, כד). גם אמרה
תורה בהלכות מצווה זו, שאם יפדה אותו לעצמו יוסיף חומש. 
והוא אמרו יתעלה: “ואם גאל יגאל איש ממעשרו חמשיתו יסף עליו” (ויקרא כז, לא).

וכבר נתבארנו כל דיני מצווה זו במסכת מעשר שני.
וגם היא אינה חובה מן התורה אלא לפרות ארץ ישראל. ואין מעשר זה נאכל אלא בפני הבית. ולשון ספרי:

“מקיש אכילת בכור למעשר שני:
מה בכור אינו נאכל אלא בפני הבית,
אף מעשר שני לא יהא נאכל אלא בפני הבית”.


Negative Commandment 152 (Digest)

Expending Second Tithe Funds on Non-Food Items

“Nor have I given of it for the dead”—Deuteronomy 26:14.

It is forbidden to purchase with Second Tithe funds any item other than food or drink.

The Midrash explains the verse “I have not given of it for the dead” as referring to using the funds to purchase a casket and shrouds. Though such a purchase is a mitzvah, it cannot be done with Second Tithe funds.

It appears to me that purchasing anything other than food items with these monies is like giving the monies to a dead person—who has no gain from such a gift…

המצווה הקנ”ב

האזהרה שהזהרנו מלהוציא דמי מעשר שני בזולת האכילה והשתיה.
והוא אמרו בו: “ולא נתתי ממנו למת” (דברים כו, יד).

ולשון ספרא:

“שלא לקחתי ממנו ארון ותכריכין”. ואם הוציא ממנו איזה דבר – יאכל כנגדו,

כמו שנתבאר במקומו, והזהיר את המת לחיזוק, כאילו יאמר: אף על פי שהיא מצווה – לא יוציא עליו מעות מעשר שני.

ונראה לי שכיון שציווה יתעלה להוציא דמי מעשר שני במזון בלבד, כמו שאמר: “ונתתה הכסף וגו'” (שם יד, כו) – הרי המוציא אותו בזולת המזון, כאילו נתנו למת, שאין תועלת למת בכך.


Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: