Lessons for Shabbat, 20 Av, 5771


Negative Commandment 223 (Digest)

Harvesting Fields during the Sabbatical Year

“Nor shall you gather the grapes of the un-pruned vine”—Leviticus 25:5.

It is forbidden to harvest – in normal fashion – the fruit of theShemitah (Sabbatical) Year. One may only harvest it as if it was ownerless, i.e. without extensive preparation or arrangement, and not in bulk.

המצווה הרכ”ג

האזהרה שהזהרנו מלאסוף גם מה שמצמיחים האילנות מן הפירות בשנה שביעית כדרך שאנו אוספים פירות כל שנה, אלא נעשה בכך שינוי כדי להראות שהוא הפקר.
והוא אמרו יתעלה: “ואת ענבי נזירך לא תבצר” (שם ה).

בא הפירוש:

“לא תבצר כדרך הבוצרים.

ומכאן אמרו:

תאנים של שביעית אין קוצין אותן במקצה, אבל קוצה הוא בחרבה;
ואין דורכין ענבים בגת, אבל דורך הוא בערבה;
ואין עושין זיתים בבד ובקטבי,
אבל כותש הוא ומכניס לבודדה”.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו עם שלפניה במסכת שביעית.

Positive Commandment 134 (Digest)

Rendering Fields Ownerless during the Sabbatical Year

“But [during] the seventh year you shall let it rest and abandon it”—Exodus 23:11.

We are commanded to render ownerless all that the land produces during the Shemitah (Sabbatical) Year, making all the fields’ output free for all to take.

This mitzvah, according to biblical law, applies only to the produce of the Land of Israel.

המצווה הקל”ד

הציווי שנצטווינו להפקיר כל מה שהצמיחה האדמה בשנת השמטה, ולהתיר כל צמחי שדותינו לכל. 
והוא אמרו יתעלה: “והשביעית תשמטנה ונטשתה וגו'” (שמות כג, יא),
ולשון המכילתא:

“והלא הכרם והזית בכלל היה ולמה יצא?
להקיש אליו: מה כרם מיוחד שהוא בעשה, עוברין עליו בלא תעשה,
כך כל שהוא בעשה עוברין עליו בלא תעשה”.

ועניין דבר זה כמו שאסביר לך: שאמרו “והשביעית תשמטנה ונטשתה” כולל התרת כל הצומח בשנה בשביעית: ענבים ותאנים ואפרסקים ורימונים וחיטים ושעורים וזולתם.
יוצא, שהשמטת הכל – מצוות עשה.

אחר כך פרט ואמר: “כן תעשה לכרמך לזיתך”. והרי אלו הם בכלל כל מה שצומח מן האדמה אלא לא בא הציווי הזה בכרם וזית במיוחד, אלא מפני שהזהיר בהם הכתוב במיוחד על אסיפת תבואת הכרם והוא אמרו: “ואת ענבי נזירך לא תבצר” (ויקרא כה, ה)

הנה כמו הכרם שהפקרתו – מצוות עשה, מניעתו לא תעשה, כך כל מה שתצמיח שנה שביעית שנתבאר שהפקרתו בעשה – תהיה מניעתו בלא תעשה.

אם כן יהיה דין הזית כדין הכרם בעשה ולא תעשה ודין זית ודין שאר פרות שווה.

הנה נתבאר מכל מה שקדם שהשמטת גדולי שביעית מצוות עשה.
וכבר נתבארנו דיני מצווה זו במסכת שביעית.
ואינה חובה מן התורה אלא לפרות ארץ ישראל בלבד.

Positive Commandment 141 (Digest)

Forgoing Loans on the Sabbatical Year

 

“But if you have any claim against your brother, you must relinquish it”—Deuteronomy 15:3.

During the Shemitah (Sabbatical) Year, we are commanded to cancel any debts owed to us [by fellow Jews].

Biblically, this mitzvah only applies when the Jubilee laws regulating agricultural are in effect (see The Jubilee Year).

המצווה הקמ”א

הציווי שנצטווינו להשמיט כל המשאות בשנת השמטה.
והוא אמרו יתעלה: “ואשר יהיה לך את אחיך תשמט ידך” (דברים טו, ג).
וכבר נכפל הציווי במצווה זו ואמר: “וזה דבר השמטה שמוט כל בעל משה ידו” (שם שם, כ), ולשון התוספתא:

“בשתי שמטות הכתוב מדבר”
אחת שמטת קרקע ואחת שמטת כספים”;

ושמטת כספים זו אינה נוהגת מן התורה אלא בזמן ששמטת קרקע נוהגת, ואז היא נוהגת מן התורה בכל מקום,

וכבר נתבארנו דיני מצווה זו בפרק אחרון ממסכת שביעית.

Negative Commandment 230 (Digest)

Collecting Debts following the Sabbatical Year

 

“Every creditor that lends anything to his neighbor shall release it”—Deuteronomy 15:2.

We are forbidden from demanding payment of a debt once theShemitah (Sabbatical) Year has passed. Rather, all debts must be cancelled.

This biblical prohibition applies only in the Land of Israel, and only when the Jubilee laws regulating agricultural are in effect (see The Jubilee Year). The Sages, however, extended this prohibition to apply to all locations and all times.

המצווה המשלימה ר”ל

האזהרה שהזהרנו מלתבע את החובות בשנת השמטה, אלא ישמטו לגמרי.
והוא אמרו יתעלה: “שמוט כל בעל משה ידו אשר ישה ברעהו לא יגש את רעהו ואת אחיו” (שם טו, ב),
וזה אינו חובה מן התורה אלא בארץ ישראל בזמן שיש שם שמטת קרקע, כלומר: היובל אבל מדרבנן דבר זה חובה בכל מקום ובכל זמן ואסור לתבוע החוב שעברה עליו שביעית אלא ישמט.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בסוף מסכת שביעית.

Negative Commandment 231 (Digest)

Refusing to Lend Money in Anticipation of the Sabbatical Year

“Beware lest there be an [unworthy thought in your heart…]”—Deuteronomy 15:9.

It is forbidden to refuse to lend money to another before the advent of the Shemitah (Sabbatical) Year, for fear that the debt will be cancelled.

המצווה הרל”א

האזהרה שהזהרנו מלהמנע מלהלוות זה לזה בגלל השמיטה שלא ישמט החוב, לפי שהכתוב הזהיר מ[חשש] זה ואמר: “השמר לך פן יהיה דבר וגו'” (שם, ט).

ולשון ספרי:

“השמר – בלא תעשה,
פן יהיה – בלא תעשה”,

כלומר: שני לאווין אלו באו בעניין זה, זה אחר זה לחיזוק.


Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: