Lessons for Monday, 29 Av, 5771


Positive Commandment 33 (Digest)

The Priestly Garments

“And you shall make holy clothes for Aaron your brother, for honor and for beauty”—Exodus 28:2.

The kohanim (priests) are commanded to don special priestly vestments – four special garments for the regular priest, eight for the high priest – before serving in the Holy Temple.

Though these clothing were stunningly beautiful, inlaid with gold and precious gems, the priest is enjoined not to take personal pleasure from them. Rather he should wear then solely because this is G‑d’s command.

המצווה הל”ג

הציווי שנצטוו הכהנים ללבש בגדים מיוחדים לכבוד ולתפארת, ואחר כך יעבדו במקדש.
והוא אמרו יתעלה: “ועשית בגדי קדש לאהרן אחיך לכבוד ולתפארת” (שמות כח, ב);
“ואת בניו תקריב והלבשתם כתנת” (שם כט, ח).

ואלו הם בגדי כהונה:
שמונה בגדים לכהן גדול וארבעה לכהן הדיוט. וכל פעם שעובד כהן בפחות מן הבגדים המיוחדים לאותה העבודה או יותר – עבודתו פסולה;
ונוסף לכך חייב על כך מיתה בידי שמים, רצוני לומר מחוסר בגדים שעבד. וכך מנו אותו בגמרא סנהדרין מכלל מחוייבי מיתה בידי שמים.
ועל זה לא בא פסוק, אלא נאמר בכתוב:

“וחגרת אותם אבנט וגו’ והיתה להם כהונה” (שם שם, ט),
ובא בפרושו: “בזמן שבגדיהם עליהם – כהונתם עליהם;
אין בגדיהם עליהם – אין כהונתם עליהם והוו להו זרים”.

ויתבאר לקמן שזר ששמש – במיתה.
ואמרו בספרא:

“וישם עליו את החשן” – פרשה זו למדה לשעתה ולמדה לדורות;
למדה לשרות יום יום ולשרות יום הכיפורים.
בכל יום בבגדי זהב, וביום הכיפורים משמש בבגדי לבן.

וכבר נתבאר בלשון ספרא, שלבישת בגדים אלו מצוות עשה, והוא אמרם:

“ומנין שאין אהרן לובש בגדים לגדולתו אלא כמקיים גזרת המלך?
תלמוד לומר: ויעש כאשר ציווה ה’ את משה” (ויקרא טז, לד).

כלומר, שבגדים אלו, אף על פי שהם בתכלית היופי – שהם זהב ואבני שהם וישפה וזולתן מן האבנים היקרות – לא יתכוון להתנאות בהם, אלא לקיום המצווה, שציווה ה’ את משה, בלבד; והיא, שילבש בגדים אלו תמיד במקדש.

וכבר נתבארנו דיני מצווה זו כלם בפרק ב’ מזבחים ובמקומות בכיפורים וסוכה.

Negative Commandment 88 (Digest)

Tearing the Edge of the High Priest’s Robe

“It shall have [an opening] like the opening of a coat of armor; it shall not be torn”—Exodus 28:32.

It is forbidden to tear the opening at the top (i.e., the collar) of the high priest’s robe. For this reason also this opening was hemmed [so that the threads shouldn’t unravel].

המצווה הע”ח

האזהרה שהזהר כל טמא מלהכנס למחנה לויה אשר כמוהו לדורות: הר הבית, כמו שביארנו בריש מסכת כלים, ושם נתבאר איסור כניסת הטמאים להר הבית. והכתוב שבא בלאו זה הוא אמרו על טמא מקרה לילה: “לא יבוא אל תוך המחנה” (דברים כג, יא).

ובגמרא פסחים אמרו גם כן:

“ויצא אל מחוץ למחנה” (שם) – זה מחנה שכינה,

כמו שביארנו במצווה ל”א ממצוות עשה;

“ולא יבא אל תוך המחנה” – זה מחנה לויה,
מתקיף ליה רבינא: ואימא אידי ואידי במחנה שכינה,
ולעבור עליו בעשה ולא תעשה?
אם כן נכתב קרא ולא יבוא אל תוך, כלומר:
היה לו לומר: ולא יבוא אל תוכו – “המחנה” למה לי?
לתן לו מחנה אחרת, והיא מחנה לויה,
כלומר שגם בה לא יבוא אל תוך המחנה,

ולשון ספרי:

“לא יבא אל תוך המחנה” – זו מצוות לא תעשה.

וכבר נתבארו גם דיני מצווה זו בריש במסכת כלים בפירושנו.

Negative Commandment 87 (Digest)

Detaching the High Priest’s Breastplate from the Apron

“That the breast plate be not loosed from the apron”—Exodus 28:28.

It is forbidden to detach the high priest’s breastplate from hisephod (the inverted apron he wore that covered his back).

המצווה הע”ז

האזהרה שהזהר כל טמא מלהכנס לכל המקדש, אשר כמוהו לדורות: כל העזרה משער ניקנור ולפנים, שהוא תחילת עזרת ישראל.
והוא אמרו יתעלה: “ולא יטמאו את מחניהם” (במדבר ה, ג),
כלומר: מחנה שכינה.
ובגמרא מכות אמרו:

“הבא אל המקדש טמא כתיב עונש וכתיב אזהרה:
עונש – ‘את מקדש ה’ טמא ונכרתה’ (שם יט, יג-כ);
אזהרה ‘ולא יטמאו את מחניהם’.

ובמכילתא:

“צו את בני ישראל וישלחו מן המחנה” (שם ה, ב) – בעשה.
ומנין בלא תעשה?
אמר: ‘ולא יטמאו את מחניהם’.

וכבר נכפל הלאו בעניין זה בלשון אחר.

והוא אמרו ביולדת: “ואל המקדש לא תבא” (ויקרא יב, ד).

ובספרא אמרו:

“לפי שנאמר: “והזרתם את בני ישראל מטמאתם ולא ימתו” (שם טו, לא)
שומע אני בין מתוכו בין מאחוריו” –

כלומר: גם הנוגע במקדש מאחוריו כשהוא טמא מתחייב כרת –

“תלמוד לומר ביולדת: ‘ואל המקדש לא תבא’ “.

ושם נתבאר שדין היולדת ודין שאר טמאים שווה בזה.

ועוד אמרו בספרא על אמרו יתעלה:

“ואם לא יכבס ובשרו לא ירחץ ונשא עונו” (שם יז, טז): “הא כיצד?
על רחיצת גופו – ענוש כרת, ועל כבוס בגדיו – בארבעים.
ומנין שאינו מדבר אלא בטומאת מקדש וקדשיו, הזהיר ועונש וכו'”.

וכבר נתבאר שהעובר על לאו זה, אם הוא מזיד – חייב כרת;
ואם הוא שוגג – חייב קרבן עולה ויורד,
כמו שביארנו במצווה ע”ב ממצוות עשה.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בריש שבועות ובהוריות וכרתות ובכמה מקומות בזבחים.

Negative Commandment 73 (Digest)

Serving While Inebriated

“Do not drink wine or strong drink…when you enter the Tent of Meeting…and when you teach the children of Israel”—Leviticus 10:8-11.

It is forbidden to enter the Holy Temple or to issue a halachic ruling while inebriated—whether from wine or any other intoxicating beverage.

המצווה הע”ג

האזהרה שהזהרנו מלהכנס למקדש או להורות בשום דבר מדיני התורה כשאנחנו במצב של שכרות.
והוא אמרו יתעלה: “יין ושכר אל תשת וגו’ בבאכם אל אהל מועד וגו’ ולהורת את בני ישראל וגו'” (ויקרא י, ט-יא).

ולשון התלמוד:

“שתה רביעית אל יורה”.

ויש בעונש הלאו הזה חילוק, והוא: ששתויי יין אסור להם להכנס מבין האולם ולמזבח עם כל ההיכל,
ואם נכנס – חייב מלקות;
ואם עבד כשהוא שתוי – חייב מיתה בידי שמים;
ואם שתה דבר מן [שאר] המשכרים פרט ליין ועבד – חייב מלקות בלבד, לא מיתה;
וכל מי שמורה כשהוא שתוי, בין שהוא כהן או ישראל – הרי הוא עובר על לאו, בין שהוא שתוי יין או שאר המשכרין.

ולשון ספרא:

“יין אל תשת”, אין לי אלא יין, מנין לרבות שאר משכרין?
תלמוד לומר: “ושכר”.
אם כן למה נאמר יין?
על היין במיתה ועל שאר כל המשכרין באזהרה”.

ושם אמרו:

“מנין שאינו חייב אלא בשעת עבודה?
תלמוד לומר: אתה ובניך אתך בבאכם אל אהל מועד”.

ושם אמרו:

“יכול יהו ישראל חייבין מיתה על ההוריה?
תלמוד לומר: “אתה ובניך אתך [וגו’] ולא תמתו”,
אתה ובניך במיתה, ואין ישראל חייבין מיתה על ההוריה”.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ד’ מכרתות.

Negative Commandment 163 (Digest)

Priests Entering the Holy Temple with Unkempt Hair

“Do not let the hair of your heads grow long”—Leviticus 10:6.

The kohanim (priests) are enjoined not to enter the Holy Temple while disheveled with unkempt hair, as is the custom of mourners who don’t comb and arrange their locks.

According to an alternate version in the Midrash, this prohibition bans a priest from growing [inordinately] long hair.

The high priest is always bound by this prohibition, even when not in the Holy Temple.

המצווה הקס”ג

האזהרה שהזהרו הכהנים מלהכנס למקדש כשהם מנוולים בשערם, כדרך שעושים האבלים שאינם מקבצים ומסדרים את שערם.
והוא אמרו יתעלה: “ראשיכם אל תפרעו” (שם י, ט),

אמר התרגום:

לא תרבון פרוע. וביחזקאל (מד, כ) ביאר ואמר: “ופרע לא ישלחו”. וכן אמרו יתעלה במצורע: “וראשו יהיה פרוע” (ויקרא יג, מה)

אמרו בספרא:

“יגדל פרע”.

ועוד לשון ספרא:

“ראשיכם אל תפרעו” – אל תגדלו.

וכבר נכפל לאו זה בכהן גדול ואמר: “את ראשו לא יפרע” (שם כא, י). וכפל אותו, שלא תחשוב שזה שאמר לאלעזר ולאיתמר “ראשיכם אל תפרעו”, שהוא מחמת המת בלבד, אבל אם עשה כן שלא דרך אבלות יהיה מותר; לפיכך ביאר בכהן גדול שהוא מחמת העבודה שיהא מסופר.

והעובר על לאו זה במיתה,
כלומר: אם שמש כשהוא פרוע ראש. ובכלל אלו שבמיתה פרועי ראש, שנאמר: “ולא תמתו” (שם י, ו);
אבל אם נכנס למקדש והוא פרוע ראש ולא עבד – הרי זה באזהרה, לא במיתה.

Negative Commandment 164 (Digest)

Priests Entering the Holy Temple Clad in Torn Clothes

“Neither rend your clothes, and you shall not die”—Leviticus 10:6.

The kohanim (priests) are enjoined not to the Holy Temple with torn garments [as is the custom of mourners].

The high priest is always bound by this prohibition, even when not in the Holy Temple.

המצווה הקס”ד

האזהרה שהזהרו הכהנים מלהכנס למקדש קרועי בגדים,
והוא אמרו: “ובגדיכם לא תפרמו ולא תמתו” (שם).

ולשון ספרא:

“בגדיכם לא תפרמו – אל תקרעו בגדיכם”.

וגם לאו זה נכפל בכהן גדול: “ובגדיו לא יפרם” (שם כא, י).
ודע שכהן גדול אפילו שלא בשעת העבודה אסור לו לקרוע בגדיו על מת שמת לו, ובגלל תוספת זו כפל את הלאו הזה.

ובספרא:

“ראשו לא יפרע ובגדיו לא יפרם – על מתו, כדרך שבני אדם פורעין ופורמין על מתיהן. כיצד? כהן גדול פורם מלמטן וההדיוט מלמעלן”.

וכל מי שעבד ובגדיו קרועים – גם הוא חייב מיתה, לפי שדין פרועי ראש וקרועי בגדים אחד.

אבל הכניסה למקדש במצב זה הרי היא בלאו. וכהן גדול בלבד אסור לו לעולם לפרוע ולפרום אפילו לא נכנס למקדש, וזהו החלוק שבינו ובין כהן הדיוט בזה.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: