Lessons for Thursday, 2 Elul, 5771


Negative Commandment 74 (Digest)

A Non-Priest Serving in the Holy Temple

“And a stranger shall not come near to you”—Numbers 18:4.

It is forbidden for anyone not of the seed of Aaron [i.e. a non-priest] to serve in the Holy Temple in the capacity of a priest.

המצווה הע”ד

האזהרה שהזהר הזר מלעבוד. כוונתי באומרי “זר” לכל מי שאינו מזרע אהרן.
והוא אמרו יתעלה: “וזר לא יקרב אליכם” (במדבר יח, ד).

ופירש הכתוב שהעובר על לאו זה חייב מיתה בידי שמים, והוא אמרו: “והזר הקרב יומת” (שם ז). ולשון ספרי:

“והזר הקרב יומת” – לעבודה.
עונש שמענו, אזהרה לא שמענו?
תלמוד לומר: “וזר לא יקרב אליכם”.

וכבר נכפלה האזהרה והעונש בעניין זה, והוא אמרו: “ולא יקרבו עוד בני ישראל אל אהל מועד לשאת חטא למות” (שם, כב).

וכבר נתבאר בגמרא יומא אלו עבודות חייב הזר מיתה עליהן ואמרו:

“ארבע עבודות זר חייב עליהן מיתה ואלו הן:
זריקה, והקטרה, ונסוך היין, ונסוך המים”.

ושם ובפרק האחרון ממסכת זבחים התבארו דיני מצווה זו.

Positive Commandment 61 (Digest)

Unblemished Sacrifices

“It shall be perfect to be accepted”—Leviticus 22:21.

When offering a sacrifice, we are required to ensure that it is “complete”—devoid of any of the blemishes enumerated in the Torah (as well as those blemishes not written explicitly in the Torah, but included by Mosaic tradition).

The same is true regarding the wine libations and the oil and flour used in the meal offerings—they are to be of premium quality and free of any defect.

המצווה הס”א

הציווי שנצטווינו שיהא כל קורבן שנקריב שלם במינו, תמים מן-המומים שעליהם נאמר בכתוב ובמסורת שהם מומים. 
והוא אמרו יתעלה: “תמים יהיה לרצון”, (ויקרא כב, כא).
ולשון ספרא:

“תמים יהיה לרצון – מצוות עשה”.

וכבר הביאו ראיה, שיינות הנסכים ושמנם וסלתם יהיו בתכלית הטוב והשלמות מכל קלקול, ואמרו יתעלה: “תמימים יהיו לכם וניסכיהם” (במדבר כח, לא).

וכבר נתבארנו דיני מצווה זו בפרק י’ ממנחות.

Negative Commandment 91 (Digest)

Designating a Blemished Animal for a Sacrifice

“Whatever has a blemish you shall not offer”—Leviticus 22:20.

It is forbidden to designate (i.e. sanctify) an animal with a permanent blemish for a sacrifice.

המצווה הצ”א

האזהרה שהזהרנו מלהקדיש בעלי מומין לגבי מזבח.
והוא אמרו יתעלה: “כל אשר בו מום לא תקריבו” – משום בל תקדיש.

Negative Commandment 92 (Digest)

Slaughtering a Blemished Animal for a Sacrifice

“You shall not offer these to G‑d”—Leviticus 22:22.

It is forbidden to slaughter an animal with a permanent blemish for a sacrifice.

המצווה הצ”ב

האזהרה שהזהרנו מלשחוט בעלי מומין לשם קרבן.
והוא אמרו יתעלה בבעלי מומין: “לא תקריבו אלה לה'” (שם, כב),
ולשון ספרא:

“לא תקריבו אלה לה'” – משום בל תשחוט.


Negative Commandment 93 (Digest)

Sprinkling the Blood of a Blemished Animal on the Altar

“You shall not offer to G‑d”—Leviticus 22:24.

It is forbidden to sprinkle the blood of an animal with a permanent blemish on the altar.

המצווה הצ”ג

האזהרה שהזהרנו מלזרוק דם בעלי מומין על גבי המזבח.
והוא אמרו יתעלה בבעלי מומין גם: “לא תקריבו לה'” (שם, כד),

ובא בקבלה

שלאו זה מזהיר על זריקת דם בעלי מומין – וזהו דעת תנא קמא, וכן הלכה.
ור’ יוסי ביר’ יהודה אומר, שלאו זה אינו מזהיר אלא על קבלת דם.

והוא אמרם בספרא:
“לא תקריבו לה'” – משום בל תקבל את הדם.

ובגמרא תמורה אמרו:

לתנא קמא האי ‘לא תקריבו לה’ למה לי?
מבעי ליה לזריקת דמים – והא נפקא ליה מ’על המזבח’?

כלומר: ממה שאמר עוד: “ואשה לא תתנו מהם על המזבח לה’ ” (שם, כב),
שמשמע שכל מה שינתן על גבי המזבח לא יהיה מהם?
והשיב:

ארחיה דקרא הכי משתעי,

כלומר: שלאו זה שהוא “ואשה לא תתנו מהם על המזבח” לא בא אלא בהקטר אמורין, ואל תלמד באומרו “המזבח”, לפי שלא יסתדר הלשון אלא בכך, כי היאך היה לו לומר: “ואשה לא תתנו” בלבד – הרי בזה לא ישלם הדבור!

הנה נתבאר מכל מה שקדם שאמרו: לא תקריבו לה’ – אזהרה על זריקת הדם.





Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: