Lessons for Sunday, 5 Elul, 5771


Positive Commandment 63 (Digest)

Procedure of the Burnt Offering

“When a man from [among] you brings a sacrifice to G‑d . . . If his sacrifice is a burnt offering from cattle…”—Leviticus 1:2-3.

When offering an Olah (completely burnt) sacrifice – whether it’s a communal sacrifice or a personal offering – we are commanded to follow the applicable procedure outlined in the Torah.

המצווה הס”ג

הציווי שנצטווינו במעשה קורבן העולה, והוא כשכל קורבן עולה שקרב, בין שיהיה קורבן יחיד או קורבן צבור, יהיה באופן כזה וכזה.
והוא אמרו בויקרא: “אדם כי-יקריב מכם קורבן לה’ וגו’ אם-עולה קרבנו מן הבקר וגו'” (שם א ב-ג).

Negative Commandment 146 (Digest)

Partaking of the Burnt Offering

“You may not eat within your gates…the vows which you vow”—Deuteronomy 12:17.

It is forbidden to partake of the flesh of the Olah (burnt) sacrifice—whether before its blood was sprinkled on the altar or afterward, whether in the Holy Temple or outside of it.

This prohibition includes deriving benefit from any of the holy properties [aside for those which the Torah permits].

המצווה הקמ”ו

האזהרה שהזהרנו מלאכול מבשר העולה.
והוא אמרו יתעלה: “לא תוכל לאכל בשעריך וגו’ כל נדריך אשר תדר”, כאילו אמר: לא תוכל לאכל נדריך אשר תדר.
ובא הפירוש:
“ונדריך” – זו עולה. לא בא הכתוב אלא ללמדך לאוכל עולה, בין לפני זריקת דמים בין לאחר זריקת דמים, בין לפנים מן הקלעים בין חוץ לקלעים שהוא עובר בלא תעשה. ולאו זה הוא האזהרה לכל מועל. והעובר על לאו זה, כלומר: האוכל מבשר עולה או הנהנה משאר הקודשים שחייבין עליהם מעילה, כמו שנתבאר במסכת מעילה: אם הוא מזיד – לוקה; ואם הוא שוגג – מקריב קרבן מעילה, ומחזיר מה שנהנה ומוסיף חמש, כמו שנתבאר במסכת מעילה.

ובפרק ט מסנהדרין אמרו:

“הזיד במעילה, ר’ יהודה אומר: במיתה;
וחכמים אומרים: באזהרה”.

והביאו ראיתם מאמרו “ומתו בו כי יחללהו” (ויקרא כב, ט) אמרו: “בו” – ולא במעילה.

Positive Commandment 64 (Digest)

Procedure of the Sin Offering

“This is the law of the sin-offering…”—Leviticus 6:1.

When offering a Chatat (sin) offering, we are commanded to follow the applicable procedure outlined in the Torah—regarding its slaughter and theparts of the animal that are burnt on the altar and the parts that are consumed [by the priests].

המצווה הס”ד

הוא הציווי שנצטווינו שיהא מעשה קורבן חטאת באופן הנזכר, תהיה החטאת אשר תהיה. 
והוא אמרו יתעלה: “זאת תורת החטאת וגו'” (שם ו, יח).

וגם ביאר שם בויקרא איך היא נשחטת ומה ממנה נקטר ומה נאכל.





Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: