Lessons for Shabbat, 11 Elul, 5771


Negative Commandment 89 (Digest)

Offering Sacrifices outside the Holy Temple

“Take heed for yourself lest you offer your burnt-offerings in every place that you may see”—Deuteronomy 12:13.

We are forbidden from offering sacrifices in any location other than the Holy Temple.

 המצווה פ”ט

 האזהרה שהזהרנו מלהקריב שום קרבן בחוץ, כלומר: חוץ לעזרה, וזה נקרא: “מעלה בחוץ”.
והוא אמרו יתעלה: “השמר לך פן תעלה עלתיך בכל מקום אשר תראה” (דברים יב, יג).

ולשון ספרי:

“אין לי אלא עולות, שאר קודשים מנין?
תלמוד לומר: “ושם תעשה כל אשר אנכי מצוך” (שם, יד),

ועדין אני אומר:

עולה בעשה ולא תעשה, שאר קודשים לא יהו אלא בעשה –
תלמוד לומר: “(ו)שם תעלה עלתיך” (שם).
עולה בכלל הייתה, ולמה יצאת?
להקיש אליה: מה עולה שהיא מיוחדת שהיא בעשה ולא תעשה,
כך כל שהוא בעשה הרי הוא בלא תעשה”.

ואני אבאר לך פסוק זה – אף על פי שהוא פשוט – כדי שיתברר העניין. והוא: שהעולה נאמר עליה פסוק להזהיר על הקרבתה בחוץ.
והוא אמרו יתעלה: “פן תעלה עלתיך”, ובא פסוק אחר לצוות להקריב את העולה בפנים והוא אמרו יתעלה: “שם תעלה עלתיך” –
וזו מצוות עשה שתקריב העולה במקום אשר יבחר ה’.

אבל שאר קודשים באו בעשה בלבד, שיקרבו בפנים, והוא אמרו: “ושם תעשה כל אשר אנכי מצווך”; אלא שממה שאמר: ‘שם תעשה’ משמע שבחוץ לא תעשה – וכלל הוא אצלנו:
לאו הבא מכלל עשה, עשה הוא.

וזהו אמרם כאן:
ועדין אני אומר שאר קודשים לא יהיו אלא בעשה, כלומר שיהא המקריב שאר קודשים בחוץ עובר על לאו הבא מכלל עשה בלבד – ולפיכך אמר “(ש)שם תעלה עלתיך” כדי שיושג ההקש ויהיו שאר קורבנות כעולה:
כשם שמקריב עולה בחוץ בלא תעשה, כך שאר קורבנות בלא תעשה.

והעובר על לאו זה במזיד – ענוש כרת;
ובשוגג – חייב חטאת קבועה.

ולשון הכרת בפרשת אחרי מות אמר במעלה בחוץ: “אשר יעלה עלה או זבח ואל פתח אהל מועד לא יביאנו לעשות אתו לה’ ונכרת האיש ההוא מעמיו” (ויקרא יז. ח-ט).

ובספרא:

“ונכרת מעמיו” – עונש שמענו, אזהרה מנין?
תלמוד לומר: “השמר לך פן תעלה עלתיך”.

ולשון גמרא פסחים:

“העלאה, כתיב עונש וכתיב אזהרה;
עונש – כתיב: “ואל פתח אהל מועד וגו’ ונכרת”;
אזהרה – דכתיב: השמר לך פן תעלה עלתיך”.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק י”ג מזבחים.

Positive Commandment 39 (Digest)

The Daily Offering

“Two [lambs] each day for a continuous burnt offering”—Numbers 28:3.

We are commanded to offer every day in the Holy Temple the Tamid sacrifice, consisting of two lambs [one offered in the morning and the second in the afternoon].

 המצווה הל”ט

 הציווי שנצטווינו להקריב במקדש שני כבשים בכל יום, ואלה נקראים “תמידין”.
והוא אמרו יתעלה: “שנים ליום עולה תמיד” (במדבר כח, ג).

וכבר נתבארנו דיני מצווה זו וסדר הקרבתם ועשיתם בפרק ב’ מיומא ובמסכת תמיד.

Positive Commandment 29 (Digest)

The Perpetual Fire

 

 

“Fire shall be kept burning continuously upon the altar; it shall not be extinguished”—Leviticus 6:6.

We are commanded to cause fire to burn on the Temple’s altar every day. This is accomplished through placing new wood on the altar every morning and afternoon. Though a fire would miraculously descend from the heavens to consume the sacrifices, we are commanded to introduce our own fire too.

המצווה הכ”ט

הציווי שנצטווינו להבעיר אש על המזבח בכל יום תמיד,
והוא אמרו: “אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה” (ויקרא ו, ו) וזה לא יתכן אלא על ידי [מה] שציווה להתמיד ולשים את העצים בכל בקר ובין הערבים, כמו שנתבאר בפרק ב’ מיומא ובמסכת תמיד. ובפרוש אמרו: “אף על פי שהאש מצויה מן השמים, מצווה להביא מן ההדיוט”.

וכבר נתבארנו דיני מצווה זו בפרק ד’ מכיפורים ובפרק ב’ מתמיד, רצוני לומר מצוות מערכות האש הנעשית בכל יום במזבח.

Negative Commandment 81 (Digest)

Extinguishing the Fire on the Altar

“Fire shall be kept burning continuously upon the altar; it shall not be extinguished”—Leviticus 6:6.

It is forbidden to extinguish the fire on the Holy Temple’s altar—even to extinguish one coal from the fire.

 המצווה הפ”א

 האזהרה שהזהרנו מלכבות אש המזבח.
והוא אמרו יתעלה: “אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה” (ויקרא ו, ו)

ובספרא:

“לא תכבה – מלמד שכל המכבה עובר בלא תעשה”;

וכל העובר על לאו זה וכבה אפילו גחלת אחת מגחלי המזבח – לוקה.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק י’ מזבחים.

 

Positive Commandment 30 (Digest)

Removing the Ashes from the Altar

 

“And the priest shall don his linen tunic, and linen trousers . . . and he shall lift the ashes”—Leviticus 6:3.

The kohanim (priests) are commanded to remove the ash from upon the Temple’s altar every day.

 המצווה המשלימה שלשים

הציווי שנצטוו הכהנים להסיר את האפר בכל יום מעל גבי המזבח וזוהי שקוראים: “תרומת הדשן”.
והוא אמרו יתעלה: “ולבש הכהן מדו בד ומכנסי בד וגו’ והרים את הדשן” (שם שם, ג,).

וכבר נתבארנו דיני מצווה זו בכמה מקומות במסכת תמיד וכיפורים.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: