Lessons for Tuesday, September 27, 2011 – 28 Elul, 5771


Negative Commandment 117 (Digest)

Leaving Over Meat of the Paschal Offering until Morning

“And you shall let nothing of it remain until the morning”—Exodus 12:10.

It is forbidden to leave over of the meat of the Paschal Offeringuntil the morning of the fifteenth of Nissan [i.e., it must be fully consumed on the night of Passover].

המצווה הקי”ז

האזהרה שהזהרנו מלהשאיר דבר מבשר הפסח למחרת היום, כלומר ליום חמשה עשר.
והוא אמרו: “ולא תותירו ממנו עד בקר” (שם יב, י).

וכבר בארנו שלאו זה הוא לאו שנתק לעשה, לפי שאמר: “והנתר ממנו עד בקר באש תשרפו” (שם).
ובמכלתא אמרו:

“והנתר ממנו” – בא הכתוב לתן עשה על לא תעשה,
לומר: שאין לוקין עליו”.

Negative Commandment 119 (Digest)

Leaving Over Meat of the Second Passover Offering until Morning

“They shall leave none of it until the morning”—Numbers 9:12.

It is forbidden to leave over of the meat of the Second Passover Offering until the following morning [the morning of the fifteenth of Iyar. Rather, it must be fully consumed on the night of the Second Passover].

המצווה הקי”ט

האזהרה שהזהרנו גם כן מלהשאיר דבר מבשר פסח שני עד בקר.
והוא אמרו עליו: “לא ישאירו ממנו עד בקר” (במדבר ט, יב).
וגם זה נתק לעשה כראשון.

Negative Commandment 118 (Digest)

Leaving Over Meat of the Festival Offering until the Third Morning

“Nor shall any part of the meat which you sacrificed on the first day at evening remain all night until the morning”—Deuteronomy 16:4.

It is forbidden to leave over of the meat of the Festival Offeringthat is sacrificed on the fourteenth of Nissan [the eve of Passover] until the third morning, i.e., the morning of the sixteenth of Nissan. Rather it must be eaten within the two days allotted for this purpose.

המצווה הקי”ח

האזהרה שהזהרנו מלהשאיר מבשר החגיגה הקרבה ביום ארבעה עשר.
כמו שנתבאר בפרק ו מפסחים, ליום השלישי, אלא תאכל במשך שני הימים.
והוא אמרו: “ולא ילין מן הבשר אשר תזבח בערב ביום הראשון לבקר” (דברים טז, ד).

ובא הפירוש המקובל בפסוק זה כך:

“לא ילין מן הבשר וגו'” – בחגיגה הבאה עם הפסח הכתוב מדבר שתאכל לשני ימים.
יכול ליום אחד? כשהוא אומר: “לבקר” – לבקרו של שני.
ועליה אומר יתעלה: “וזבחת פסח לה’ אלהיך צאן ובקר” (שם, ב).

והנותר מחגיגה זו של ארבעה עשר ליום השלישי – ישרף באש לפי שהוא בכלל נותר –
ולפיכך אין לוקין עליו.

וכבר נתבארו דיני מצווה זו, כלומר: חגיגת י”ד בלבד, בכמה מקומות ממסכת פסחים ומסכת חגיגה.

Positive Commandment 53 (Digest)

Pilgrimage to the Holy Temple on the Three Festivals

“Three times a year, all your males shall appear”—Deuteronomy 16:16.

Three times a year [on the festivals of Passover, Shavuot and Sukkot] all men are obligated to go to the Holy Temple, too be “seen” by G‑d. Young boys that have the ability to make their trek on their own should be brought along. Once in the Temple, every man is commanded to bring a Burnt Offering, known as an Olat Re’iyah.

This is one of the three mitzvot associated with the festivals; the other two are offering the Festival Offering and Rejoicing.

המצווה הנ”ג

הציווי שנצטווינו על הראיה.
והוא אמרו יתעלה: “שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני ה’ אלהיך” (דברים טז טז).
ועניין מצווה זו, שיעלה האדם עם כל בן זכר שיש לו, שאפשר לו להלך לבדו יעלהו למקדש ויקריב קורבן עולה כשיעלה. והקורבן הזה שמקריב בעלותו הוא הנקרא עולת ראיה.

וכבר הקדמנו והזכרנו אמרם: “שלוש מצוות נצטוו ישראל ברגל: חגיגה. ראיה ושמחה”.
וכבר נתבארנו גם דיני מצווה זו, כלומר, מצוות ראיה, במסכת חגיגה.
וגם זו אין הנשים חייבות בה.

Positive Commandment 52 (Digest)

The Festival Offering

“Three times shall you celebrate for me in the year”—Exodus 23:14.

We are commanded to celebrate in the Holy Temple thrice yearly [during the festivals of Passover, Shavuot and Sukkot].

This festivity entails the offering of a Peace Offering, known as the Chagigah Offering.

Women are exempt from this mitzvah.

This is one of the three mitzvot associated with the festivals; the other two are Pilgrimage and Rejoicing.

המצווה הנ”ב

הציווי שנצטווינו לעלות למקדש שלש פעמים בשנה.
והוא אמרו יתעלה: “שלש רגלים תחג לי בשנה” (שמות כג, יד).
וכבר נתבאר בכתוב, שהעליה הזאת היא שיעלה עם קורבן להקריבו. וכבר נכפל ציווי זה כמה פעמים.
ולשון ספרי

“שלש מצוות נוהגות ברגל, ואלו הן: חגיגה וראיה ושמחה”.

וכן גם אמרו בגמרא חגיגה:
“שלש מצוות נצטוו ישראל ברגל: חגיגה, ראיה ושמחה”.
ועניין חגיגה זו – שיקריב קורבן שלמים.





Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: