Lessons for Wednesday, 29 Elul, 5771


Positive Commandment 54 (Digest)

Rejoicing on the Festivals

“And you shall rejoice on your festival”—Deuteronomy 16:14.

The primary element of this mitzvah is the obligation to bring a Peace Offering (in addition to the Chagigah Peace Offering), known as the Simchah Peace Offering.

Also included in this mitzvah is the obligation to rejoice in a variety of ways. This includes eating meat, drinking wine (which is a paramount obligation), wearing new clothing, giving fruits and sweets to the women and children, and the Simchat Beit Hashoevah (“the Celebration of the Water Drawing”) in the Temple that featured music and dancing.

The Torah requires us to include in our rejoicing the needy, the poor and the converts.

This is one of the three mitzvot associated with the festivals; the other two are Pilgrimage and offering the Festival Offering.

המצווה הנ”ד

הציווי שנצטווינו בשמחה ברגלים.
והוא אמרו יתעלה: “ושמחת בחגך” (שם שם, יד) והיא המצווה השלישית משלוש מצוות הנוהגות ברגל. והעניין הראשי שאליו נרמז במצווה זו – הוא: שיקריבו קורבן שלמים בהכרח, ושלמים אלו נוספים על שלמי חגיגה, והם נקראים בתלמוד: שלמי שמחה.
ועל הקרבת שלמים אלו, אומרים: “נשים חייבות בשמחה” וכבר אמר הכתוב: “וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת לפני ה'” (שם כז, ז)

וכבר נתבארנו גם דיני מצווה זו ב[מסכת] חגיגה. ובכלל אמרו “ושמחת בחגך” מה שאמרו עוד, והוא אמרם “שמח בכל מיני שמחה” מזה: אכילת הבשר בחגים, ושתית היין, ולבישת בגדים חדשים, וחילוק פירות ומיני מתיקה לנערים ולנשים, והשחוק בכלי זמר ובריקוד במקדש במיוחד, והיא שמחת בית השואבה” וכל זה נכנס בכלל אומרו “ושמחת בחגך” והחמור שבהם הוא חיוב שתיית היין דווקא, כיון שהוא מיוחד לשמחה.
ולשון גמרא פסחים:

“חייב אדם לשמח בניו ובני ביתו ברגל.
במה משמחם? ביין”.

ושם אמרו:

“תניא ר’ יהודה בן בתירא אומר:
בזמן שבית המקדש קיים אין שמחה אלא בבשר,
שנאמר: וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת.
עכשו אין שמחה אלא ביין, שנאמר: ויין ישמח לבב אנוש” (תהלים קד, טו).

ואמרו עוד: “אנשים בראוי להם, ונשים בראוי להן” ולשון התורה הוא, שנתחייב לכלל בשמחה זו העניים והמסכנים והגרים, אמר יתעלה: “והגר והיתום והאלמנה” (דברים טז, יד).

Negative Commandment 156 (Digest)

Arriving in Jerusalem Empty-Handed

“And none shall appear before Me empty”—Exodus 23:15.

It is forbidden to arrive in Jerusalem for the festival pilgrimage without sacrifices to offer in the Temple. At the very least, one must bring a Burnt Offering and a Festival Offering.

המצווה הרנ”ו

האזהרה שהזהרנו מלהכביד על היתומים והאלמנות.
והוא אמרו יתעלה: “כל אלמנה ויתום לא תענון” (שמות כב, כא).
לאו זה כולל שלא יכביד עליהם לא בדיבור ולא במעשה, אלא ידבר עמהם דברים רכים ביותר ובנחת, ויתעסק עמהם בדרך הטובה ביותר, ויתייחס אליהם ביחס טוב ביותר ויתכוון להפליג בכל זה.
ומי שלא נזהר באחד מכל אלו הרי עבר על לאו זה. וכבר ביאר יתעלה עונש העובר על לאו זה והוא אמרו יתעלה: “וחרה אפי והרגתי אתכם וגו'” (שם כג).

Negative Commandment 229 (Digest)

Neglecting the Levite

“Be careful not to forsake the Levite”—Deuteronomy 12:19.

We are enjoined not to neglect the Levites, not to refrain from giving them the gifts due to them, and to invite them to join our celebration of the festivals.

המצווה הרכ”ט

האזהרה שהזהרנו מלעזוב את הלויים ולהתעלם מהם מלתת מתנותיהם בשלמות ומלשמחם ברגל, והוא אמרו: “השמר לך פן תעזב את הלוי כל ימיך” (דברים יב, יט).

ולשון ספרי:

“השמר – בלא תעשה,
פן תעזב – בלא תעשה”.


Positive Commandment 16 (Digest)

Assembling the Jewish People

 

“Gather the people together, men, women, and children”—Deuteronomy 31:12.

On the second day of Sukkot on the year following the Sabbatical Year, it is a mitzvah for the entire nation to be gathered, and that verses from the Book of Deuteronomy be read before them.

המצווה ט”ז

הציווי שנצטווינו שיקהל העם כולו בשני של סכות של כל מוצאי שמיטה ושיקראו כמה פסוקים ממשנה תורה לפניהם.
והוא אמרו יתעלה: “הקהל את העם האנשים והנשים והטף וגו'” (שם לא, יב) –
וזו היא מצוות הקהל.
ובתחילת קידושין כשאמרו:

“כל מצוות עשה שהזמן גרמה נשים פטורות”,

הקשו בתלמוד ואמרו:

“והרי ‘הקהל’ דמצוות עשה שהזמן גרמה, ונשים חייבות?!”

והוסק בסוף העניין:

“אין למדין מן הכללות”.

וכבר נתבארנו דיני מצווה זו, רצוני לומר איך יקרא, ומי יקרא, ומה יקרא – בפ”ז ממסכת סוטה.

Positive Commandment 79 (Digest)

Sanctifying Kosher Firstborn Animals

“Sanctify to Me every firstborn, every one that opens the womb among the children of Israel among man and among animals”—Exodus 13:2.

We are commanded to sanctify all male firstborn kosher cattle and livestock – i.e., to separate and designate them to do with them as commanded in the Torah.

The kosher firstborn is given to the priest. The animal is sacrificed in the Temple, its blood sprinkled on the altar, its fats offered thereon, and its flesh consumed by the priests.

Only a firstborn in the land of Israel can be brought as a sacrifice. Outside of Israel, the animal is still holy, but can only be eaten by a priest if it becomes blemished [as it is unfit for sacrifice].

Levites are exempt from this mitzvah.

המצווה הע”ט

הציווי שנצטווינו בקידוש בכורות, כלומר הפרשתם והבדלתם למה שחובה לעשות בהם
והוא אמרו יתעלה: “קדש לי כל בכור פטר כל רחם בני ישראל באדם ובבהמה” (שמות יג, ב). ולשון התורה הוא שבהמה זו היא בקר וצאן ומין החמור בלבד.ציווי זה נכפל בבכור בהמה טהורה, והיא המצווה שאנחנו מדברים בה עתה.
אמר יתעלה: “כל הבכור אשר יולד בבקרך ובצאנך הזכר תקדיש לה’ אלהיך” (דברים טו, יט). ודין בכור זה של בהמה טהורה הוא: שיינתן לכהנים, מקריבים חלבו ודמו ואוכלים שאר בשרו.וכבר נתבארנו דיני מצווה זו בשלמות במסכת בכורות. ונתבאר בסוף מסכת חלה, שאין מצווה זו נוהגת אלא בארץ.
ולשון ספרי:

“יכול יהא אדם מעלה בכורות מחוצה לארץ לארץ –
תלמוד לומר: ואכלת לפני ה’ אלהיך [וגו’]
מעשר דגנך תירשך ויצהרך ובכרת בקרך וצאנך (שם יד, כג)
ממקום שאתה מביא מעשר דגן, אתה מביא בכורות;
מחוצה לארץ שאין אתה מביא מעשר דגן, אי אתה מביא בכורות”.
הנה נתבאר לך, שמצווה זו אינה נוהגת אלא בארץ; אבל בכור חוצה לארץ אינו קרב, אך קדוש הוא להאכל במומו בין שבית המקדש בנוי ובין שהוא כמו בזמננו זה, כמו מעשר דגן.
ואין הלויים חייבים במצווה זו.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: