Lessons for Tuesday, 6 Tishrei, 5772


Positive Commandment 71 (Digest)

The Guilt Offering

 

The following individuals have to bring a Guilt Offering (Asham) for their transgressions:

  • One who inadvertently misappropriates holy property—whether sacrificial goods or property that belongs to the Temple coffers.
  • One who steals money from his fellow and falsely swears in denial of his crime.
  • One who has sexual relations with a betrothed, half-Jewish handmaiden.
  • One who falsely swears in denial of his responsibility to return an object that was entrusted to him for safekeeping.

המצווה הע”א

הציווי שנצטווינו שכל העובר עברות מסוימות יקריב קורבן אשם ויתכפר לו – וזהו אשם ודאי.

העברות שחייבים עליהן קורבן זה הן:
מעילה וגזלה ושכיבה עם שפחה חרופה ושקר בשבועת פקדון.
כל המועל בשגגה, והוא שיהנה בשווה פרוטה מן ההקדש- בין הקדש בדק הבית ובין הקדש מזבח –
או הגוזל חברו שווה פרוטה ולמעלה ונשבע;
או הבא על שפחה חרופה – בין בשוגג בין במזיד;
או הכופר בפקדון ונשבע – בין בשוגג בין במזיד – הרי זה חייב להקריב קורבן על חטאתו,
ואינו קורבן חטאת אלא קורבן אשם;
וקורבן זה נקרא ‘אשם ודאי’.

אמר יתעלה במעילה: “וחטאה בשגגה מקדשי ה’ והביא את-אשמו לה’ איל תמים” (שם שם, טו); ואמר:
“וכחש בעמיתו בפקדון וגו’ ונשבע על שקר וגו’ ואת אשמו יביא לה’ איל תמים” (שם שם, כא-כה).
ואמר: “ואיש כי ישכב את אשה שכבת-זרע והיא שפחה נחרפת לאיש וגו’ והביא את אשמו לה’ וגו'” (שם יט, כ-כא).

וכבר נתבארנו דיני מצוות אלו במסכת כריתות.

 
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: