Lessons for Thursday, 8 Tishrei, 5772


Positive Commandment 68 (Digest)

Sacrifice Brought by a Court that Erred

“And if the entire congregation of Israel commits an unintentional sin and [the truth] is hidden from the eyes of the assembly”—Leviticus 4:13.

A rabbinic court that erroneously issues an incorrect halachic verdict is required to bring a sacrifice.

המצווה הס”ח

הציווי שנצטווינו שיקריבו בית-דין קורבן, אם שגגו והורו שלא כהלכה,
וזהו אמרו יתעלה: “ואם כל-עדת ישראל ישגו ונעלם דבר מעיני הקהל” (שם ד, יג).

וכבר נתבארנו דיני מצווה זו והתנאים שבה בשלמות במסכת הוריות ובכמה מקומות ממסכת זבחים.

Positive Commandment 75 (Digest)

Offering of the Zavah

“But if she is cleansed from her discharge… on the eighth day, she shall take for herself two turtledoves…”—Leviticus 15:28-29.

A woman who is a zavah [one who experiences menses three consecutive days outside the normal menstrual period] must, after the disorder has been cured, bring an offering—two pigeons or two turtledoves.

Until she brings this offering, her purification process is not complete and she may not partake of sacrificial flesh.

המצווה הע”ה

הציווי שנצטווינו שכל אשה זבה, אם נתרפאה מן הזיבות, תקריב קורבן,
וקורבן זה הוא: “שתי תרים או שני בני יונה” וזהו קורבן זבה, והיא מחסרת כפרה עד שתביאנו.
ואולי יקשה עלי מקשה ויאמר:
כיון שקורבן הזב כקורבן הזבה, והרי אתה מונה את מין הקורבן – יהיה החייב בו מי שיהיה-כמו שעשית בקורבן חטאת וקורבן אשם ודאי וקורבן אשם תלוי וקורבן עולה ויורד, שמנית כל אחד מצווה בפני עצמה, לא חששת לריבוי החטאים שעל כל אחד מהם חייבים אותו הקורבן – כך גם כאן אל תחוש למספר האנשים, שכל אחד מהם נתחייב קורבן העוף?!

ידע [המקשה] שקורבן זב וזבה אינו בא על חטאים, אלא הוא קורבן חובה במצב מסוים.

אילו היה מצב הזוב באיש ובאשה דבר אחד – כמו שהם אחד בשם, שהשם של זה “זב” ושל זו “זבה” – כי אז היה צריך למנותם כאחד;

אבל אין הדבר כן, כי הגרת שכבת זרע מן האיש היא שחייב עליה קורבן, אך אם נגר כעין שכבת זרע מן האשה אינה זבה, אלא זוב הדם מן האשה הוא שחייבת עליו קורבן;

ואם זב הדם מן האיש אינו חייב עליו קורבן. ומלה “זיבות” אין עניינה אלא הנזילה, ואין כל הנוזלים אותו הדבר עצמו. ובפרוש אמרו: “האיש מטמא בלבן והאשה באדם”, ואין דין זב וזבה כדין מצורע ומצורעת.
והראיה הברורה לזה אמרם בכריתות:

“ארבעה מחסרי כפרה, ואלו הם:
הזבה והזבה והיולדת והמצורע”

הנך רואה, איך מונים זב וזבה כשנים ומונים מצורע כאחד בין שהוא איש או אשה לפי שזיבות האיש אינה כזיבות האשה. והפסוק הנאמר על קרבנה: “ואם טהרה מזובה וגו’ וביום השמיני תקח לה שתי תרים וגו'” (שם טו, כח-כט).

Positive Commandment 76 (Digest)

Offering after Childbirth

“And when the days of her purification period are fulfilled, for a son or for a daughter, she shall bring a sheep within its first year of age…”—Leviticus 12:6.

A woman who gives birth is required to bring an offering—a sheep for a Burnt Offering and a pigeon or turtledove as a Sin Offering. If she is of limited financial means, she may instead bring two pigeons or two turtledoves, one as a Burnt Offering and one as a Sin Offering.

Until she brings this offering, her purification process is not complete and she may not partake of sacrificial flesh.

המצווה הע”ו

הציווי שנצטווינו שכל יולדת תקריב קורבן,
והוא: כבש בן שנתו לעולה ובן יונה או תר לחטאת.
ואם היא עניה, מקריבה שתי תורים או שני בני יונה אחד עלה ואחד חטאת.
וגם היא ממחוסרי כפרה עד שתקריב, כמו שאמר יתעלה: “ובמלאת ימי טהרה לבן או לבת תביא כבש בן שנתו וגו'” (שם יב, ו).


Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: