Lessons for Friday, 9 Tishrei, 5772


Positive Commandment 74 (Digest)

Offering of the Zav

“And when the zav is cleansed from his discharge… And on the eighth day, he shall take for himself two turtledoves…”—Leviticus 15:13-14.

A man who is a zav [one who suffers an abnormal seminal discharge] must, after the disorder has been cured, bring an offering—two pigeons or two turtledoves, one as a Burnt Offering and one as a Sin Offering.

Until he brings this offering, his purification process is not complete and he may not partake of sacrificial flesh.

המצווה הע”ד

הציווי שנצטווינו שכל איש זה אם נרפא מזיבותו יקריב קורבן,
וקורבן זה הוא: “שתי תרים או שני בני יונה אחד חטאת והאחד עלה”. –
וזהו קורבן הזב, והוא מחוסר כפרה עד שיקריבנו 

והוא אמרו יתעלה: “וכי יטהר הזב מזובו וגו’ וביום השמיני יקח לו שתי תרים וגו'” (ויקרא טו, יג-טו).

Positive Commandment 77 (Digest)

Offering of the Metzora

“On the eighth day, he shall take two unblemished male lambs and one female ewe”—Leviticus 14:10.

metzora [one who suffers from the biblical disease known astzara’at] must, after the disorder has been cured, bring an offering: Three animals – one as a Burnt Offering, one as a Sin Offering, and one as a Guilt Offering – and a log of oil. If his financial means do not allow for this, he can instead bring one lamb as a guilt offering and two pigeons or two turtledoves, one as a Burnt Offering and one as a Sin Offering.

Until he brings this offering, his purification process is not complete and he may not partake of sacrificial flesh.

המצווה הע”ז

הציווי שנצטווינו שכל מצורע יקריב קורבן אם נרפא מנגעו,
והן שלש בהמות: עולה וחטאת ואשם ולוג שמן.
ואם הוא עני – מקריב כבש לאשם ושתי תרים או שני בני יונה אחד לעלה ואחד לחטאת,
וזהו הרביעי ממחוסרי כפרה 

והוא אמרו יתעלה: “וביום השמיני יקח שני כבשים תמימים וכבשה אחת” (שם יד, י).
ואם יאמר מישהו:
מדוע אינך מונה קורבן מחוסרי כפרה כולם כמצווה אחת?

כיון שיש להם עניין אחד הכוללם, והוא חיסור הכפרה, ואז זה היה מין ממיני הטהרה מן הטמאה והיית אומר: המצווה הפלונית – הוא הציווי שנצטווינו שלא תשלם טהרת מקצת הטמאים, והם זב וזבה ויולדת ומצורע, עד שיקריבו קורבן, שהרי כן אתה מונה טהרה במקווה מצווה אחת – יתחייב בה איזה טמא שיהיה, ואינך חושש למין הטמאה שנטמא בה – כך היית יכול למנות קורבן מחוסרי כפרה כמצווה אחת, ולא תחוש למין טומאתו?!

השם יודע ועד שכך היה צריך להיות בהחלט, אילו היה קורבן כל אחד מארבעת מחוסרי כפרה אלו קורבן אחד שאין בו שינוי, כמו טהרה במים שהיא מין טהרה וחובה על כל טמא;
אבל מכיון שנשתנו קורבנותיהם כמו שאתה רואה, צריך למנות כל קורבן לבדו בהכרח, כי הדבר שבו נשלמת טהרתו של זה אינו הדבר שבו נשלמת טהרתו של זה.

והרי זה כמו מי נידה ומי מקווה וארבעה מינין שבמצורע שהן שלש מצוות, אף על פי שכולן לטהרת טמאים כמו שאבאר.

וארבעת מחוסרי כפרה אלו כבר נתבארנו דיניהם ודיני קורבנותיהם בכללות ובפרטות בפרק א’ ופרק ב’ מכרתות ופרק ב’ מערכין וזבחים ופרק ח’ מנזירות וסוף נגעים ומסכת קנים ובמקומות רבים המפזרים בתלמוד, אלא שרובם ככולם במקומות שהעירנו עליהם.


Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: