Lessons for Shabbat, 29 Cheshvan, 5772


Positive Commandment 237 (Digest)

Damage Caused by Goring

“If an ox gores…”—Exodus 21:28.

We are commanded regarding the laws [of liability] that apply if a person’s
ox [gores another’s animal, or any other malicious damage cause by any animal
belonging to an individual].

המצווה הרל”ז

הציווי שנצטווינו בדין השור.
והוא אמרו יתעלה: “וכי יגח שור וגו’ ” (שמות כא, כח),
“וכי יגוף שור
איש את שור רעהו” (שם שם, לה).

וכבר נתבארנו הלכות דין זה בששת הפרקים
הראשונים מ[בבא] קמא.

Positive Commandment 109 (Digest)

Immersing in a Mikvah (Ritual Pool)

“He shall bathe all his body in water”—Leviticus 15:16.

A person who chooses to become cleansed of any ritual impurity is commanded
to immerse in a mikvah [a natural pool of water]. According to the
tradition of the Oral Law, for a mikvah to be kosher it must contain
enough water for [an average] person to submerge himself within them—unless it
is a moving stream of water, in which case even the smallest amount of water
suffices [for a smaller than average individual, or for immersing a ritually
impure utensil].

Some details:

  • Of all the types of ritually impure people, only the zav
    requires immersion in a moving stream of water.
  • This mitzvah is not obligatory. As long as an individual has no intention of
    entering the Temple Mount, he may remain in his ritually impure state.
  • An individual’s purification process is not finalized until the sun sets on
    the day he immerses.
  • There may not be anything separating between the person’s body and the
    waters of the mikvah.

המצווה הק”ט

הציווי שנצטווינו לטבול במי
מקווה ואז נטהר מכל מין ממיני הטמאה שנטמאנו בו.

והוא אמרו יתעלה: “ורחץ במים את כל בשרו” “ויקרא טו, טז,
ובא
בקבלה:

“מים שכל בשרו עולה בהם והוא שעור מקווה”,

אלא אם היו מים נובעים, שלהם אין שעור, כמו שיתבאר בהלכות
מצווה זו, ומתנאיה, שהמים שיטהר בהם הזב בלבד יהיו נובעים, כמו שאמר בו הכתוב:
“במים חיים” (שם שם, יג). ואין הכוונה באומרנו שהטבילה מצוות עשה, שכל טמא חייב
לטבול בהכרח, כדרך שכל המתעטף בטלית חייב לעשות ציצית, או שכל מי שיש לו בית חייב
לעשות מעקה – אלא כוונתי בכך לדין טבילה שאנו נצטווינו שכל הרוצה להיטהר מטומאתו לא
יתכן דבר זה אלא בטבילה במים, ואז יטהר.
ולשון ספרא:

“ורחץ במים, יכול גזרת מלך?
תלמוד לומר: ואחר
יבא אל המחנה – מפני הטמאה”.

הריהו רומז
לכלל הזה שביארתי לך: שזה דין בלבד למי שרוצה להיטהר שיעשה כך – ודין זה הוא
המצווה; אבל לא שנחייבהו טבילה דווקא, אלא הרוצה להישאר בטומאתו ולא יכנס למחנה
שכינה איזה זמן -[יוכל לעשות] רשאי.

וכבר ביאר
ספר האמת שכל מי שנטמא וטבל שהוא טהור, אלא שאין טהרתו שלמה עד שיעריב שמשו, וכן בא
גם בפרוש המקבל, שצריך לטבל וגופו חשוף ושטחו נוגע במים.
אמרו: “כל בשרו – שלא
יהא דבר חוצץ בינו ובין המים”.

הנה נתבאר לך, שמצווה זו – והיא
מצוות טבילה – כוללת דיני המקווה ודיני החציצה ודיני טבול יום. ומצווה זו מבארת
במסכת מקואות ובמסכת טבול יום.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: