Lessons for Friday, 20 Kislev, 5772


Negative Commandment 299 (Digest)

Misleading Advice

“You shall not put a stumbling block before the blind”—Leviticus 19:14.

It is forbidden to mislead another. I.e., if one person approaches another and requests advice in an area in which he, the questioner, is unfamiliar, it is forbidden for the responder to deceptively offer damaging counsel.

This prohibition also includes assisting another in the commission of a sin—for the one who desires to sin is considered “blind,” his rational sight blinded by his impulse and desire. The same holds true for one who facilitates another’s sin. E.g., in the event that money is borrowed with interest, both the borrower and lender have transgressed this sin (in addition to the sin of lending/borrowing with interest)—for each of them has facilitated the other’s sin too.

המצווה הרצ”ט

האזהרה שהזהרנו מלהכשיל זה את זה בסברא. והוא: שאם ישאלך עצה בדבר שאינו בקי בו, הרי באה האזהרה מלהטעותו ומלרמותו, אלא תורהו על הדבר שאתה חושבו שהוא נכון. והוא אמרו יתעלה: “ולפני עוור לא תתן מכשל” (ויקרא יט, יד).
ולשון ספרי:

“ולפני סומא בדבר – היה נוטל ממך עצה אל תתן לו עצה שאינה הוגנת לו”.

ואמר שלאו זה כולל גם מי שמסייע לדבר עברה או גורמה, לפי שהוא בא לאותו האדם שסימאה התאווה את ראייתו ונעשה עוור ועוזרו בתעייתו.
או יכין לו סיבות עברתו ועל דרך זו אמרו על המלווה בריבית והלווה בריבית ששניהם עוברים משום “ולפני עור לא תתן מכשל”, לפי שכל אחד מהם עזר לחברו והכשיר לו השלמת העברה.
והרבה דברים מסוג זה אומרים בהם: עובר משום: “ולפני עור לא תתן מכשל”.
ופשטיה דקרא הוא מה שהזכרנו תחילה.

Positive Commandment 202 (Digest)

Unloading the Burden from a Tired Animal

“If you see your enemy’s donkey lying…you shall surely unload with him”—Exodus 23:5.

If one encounters in the field his fellow’s animal falling under a large burden, he is required to help unload the affected animal.

המצווה הר”ב

הציווי שנצטווינו לפרק את המשא מעל הבהמה שכשלה במשאה בשדה. והוא אמרו יתעלה: “כי תראה חמור שנאך רבץ וגו’ עזב תעזב עמו” (שמות כג, ה), ולשון המכילתא

“עזוב תעזב – פריקה”.

ושם אמרו:

“עזוב תעזב נמצאנו למדין שהוא עובר על עשה ועל לא תעשה”,

כלומר: שאנו נצטווינו לפרק מעליה והזהרנו מלהניחה רובצת תחת משאה, כמו שיתבאר במצוות לא תעשה; הניחה רובצת תחת משאה, עובר על עשה ולא תעשה. הנה נתבאר לך, שזה שנאמר “עזב תעזב” מצוות עשה.
וכבר נתבארנו דיני מצווה זו בפרק ב’ מ[בבא] מציעא.

Positive Commandment 203 (Digest)

Reloading an Animal whose Burden has Fallen

“You shall surely help him lift it up again”—Deuteronomy 22:4.

Afterhelping a person unload his animal that is falling under its heavy load, we are commanded to assist him to properly reload the animal. Similarly, we are required to assist a person reload a burden that he himself is carrying.

המצווה הר”ג

הציווי שנצטווינו לטעון את המשא על הבהמה או על האדם אם הוא לבדו, אחר שהורדנוהו ממנו או שהורידו זולתנו. כי כמו שנצטווינו לפרק ממנו, כך נצטווינו לטעון עמו.והוא אמרו יתעלה: “הקם תקים עמו” (דברים כב, ד). ולשון המכילתא:

“הקם תקים עמו – טעינה”.

וכבר נתבארנו דיני מצווה זו בפרק ב’ מ[בבא] מציעא. ושם נתבאר, שמצווה מן התורה לפרוק ומצווה מן התורה לטעון.

Negative Commandment 270 (Digest)

Aiding a Person in Need of Assistance

“You shall not refrain from helping him”—Exodus 23:5.

It is forbidden to ignore one who is held up on his way because the burden he or his animal is carrying is too heavy or improperly loaded. Rather, in such an instance we are required to help the affected individual unload himself or his animal and then to assist him in properly reloading the burden.

המצווה המשלימה

ר”ע האזהרה שהזהרנו מלעזוב את הנלכד במשאו מעכב בדרך, אלא נעזרהו ונפרק מעליו עד שיתקן משאו, ונגביה עמו את משאו, או על גבו או על בהמתו, כמו שנתבאר בדיני מצווה זו, והוא אמרו: “וחדלת מעזב לו” (שם, ה).
ולשון המכילתא:

“וחדלת מעזב לו עזב תעזב עמו’,

נמצינו למדין שהוא עובר על עשה ועל לא תעשה”.

ובא עוד לאו מיוחד בעניין זה והוא במשנה תורה:

“לא תראה את חמור אחיך וגו'” (דברים כב, ד).
וספרי:

“לא תראה את חמוך אחיך’ וכו’ – מצוות לא תעשה
ולהלן הוא אומר: ‘כי תראה חמור שנאך’ (שמות כג, ה) – מצוות עשה”.

וכבר נתבארו גם דיני מצווה זו בפ”ב מבבא מציעא.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: