Lessons for Monday,14 Tevet, 5772


Positive Commandment 196 (Digest)

Gifts upon the Discharge of a Jewish Bondsperson

“You shall surely provide him from your flock, from your threshing floor, and from your vat, you shall give him from what G‑d, your G‑d, has blessed you”—Deuteronomy 15:14.

Upon the discharge of a Jewish bondsperson, we are commanded to give him [or her] gifts, to assist him in his newfound freedom. We must not allow him to leave empty-handed.

המצווה הקצ”ו

הציווי שנצטווינו להעניק לעבד עברי ולעזור לו בצאתו לחפשי, ולא יצא בידיים ריקות.
והוא אמרו יתעלה: “העניק תעניק לו מצאנך ומגרנך ומיקבך אשר ברכך ה’ אלהיך תתן לו” (דברים טו, יד). וכבר נתבארנו דיני מצווה זו בפרק א’ מקדושין.
המצווה הקצ”ז הציווי שנצטווינו להלוות לעני, כדי להרחיב לו ולהקל על ענייניו, ומצווה זו יותר גדולה וחמורה ממצוות צדקה; כי מי שנצרך ומגלה פניו לבקש מבני אדם, אין מצוקתו וצערו בדבר זה כמו זה שעדין לא גילה פניו, והוא זקוק לעזרה כדי שלא יתגלה מצבו ולא יהא נצרך.
הציווי במצווה זו הוא אמרו יתעלה: “אם כסף תלווה את עמי את העני עמך” (שמות כב, כד). ולשון המכילתא:

“כל אם ואם שבתורה רשות, חוץ משלושה, האחד: אם כסף תלווה את עמי”. אמרו: “אם כסף תלווה – חובה. אתה אומר חובה, או אינו אלא רשות? תלמוד לומר: העבט תעביטנו די מחסרו (דברים טו, ח) – חובה ולא רשות”.

וכבר נתבארנו גם דיני מצווה זו בכמה מקומות בכתובות וב[בבא] בתרא.

Negative Commandment 233 (Digest)

Discharging a Jewish Bondsman Empty-Handed

“When you send him away free, you shall not let him go away empty-handed”—Deuteronomy 15:13.

When a bondsman is discharged after six years of service, his master is forbidden to let him leave empty-handed. Rather, he must give him gifts.

המצווה הרל”ג

האזהרה שהזהרנו מלשלח עבד עברי בידים ריקניות מעבודתנו בצאתו בן חורין בסוף שש שנים; אלא בהכרח נעניק לו דבר מרכושנו. והוא אמרו יתעלה: “וכי תשלחנו חפשי מעמך לא תשלחנו ריקם” (שם, יג).
וכבר נתבארו דיני מצווה זו, כלומר: מצוות הענקה, בריש מסכת קידושין.

Positive Commandment 234 (Digest)

Redemption of a Jewish Maidservant

“He must let her be redeemed”—Exodus 21:8.

A person who acquires a Jewish maidservant must allow for her redemption through the various methods prescribed by the Torah.

המצווה הרל”ד

הציווי שנצטווינו בפדיון אמה עבריה. והוא אמרו יתעלה: “והפדה” (שם). ופדיה זו יש בה דינים ותנאים והלכות רבות.
וכבר נתבאר כל זה במסכת קדושין, ושם נתבאר דין אמה עבריה בשלמות. ובמכילתא אמרו בפרוש אמרו יתעלה באמה עבריה:

“ואם שלש אלה לא יעשה לה” (שם שם, יא), אמרו: יעד לך או לבנך או פדה אותה.

Positive Commandment 233 (Digest)

Marrying a Jewish Maidservant

“If he did not designate her [for himself], then he shall enable her to be redeemed”—Exodus 21:8.

It is a [non-binding] mitzvah for the master of a Jewish maidservant to marry her [if she consents], or to wed her to his son. This mitzvah takes precedence over the master’s obligation to allow for the maidservants redemption.

This mitzvah, along with all the mitzvot that apply to Jewish bondspeople, only apply while the Jubilee is practiced in the Holy Land.

המצווה הרל”ג

הציווי שנצטווינו לישא אמה עבריה – או אדוניה שקנאה, או בנו, וזוהי מצוות יעוד. ובפרוש אמרו: מצוות יעוד קודמת למצוות פדיה, לפי שאמר יתעלה: “אשר לא יעדה והפדה” (שם שם, ח). ודע שדין אמה עבריה אינו נוהג אלא בזמן שהיובל נוהג”.
וכבר נתבארנו דיני מצווה זו בפרק א’ ממסכת קדושין.

Negative Commandment 261 (Digest)

Reselling a Jewish Maidservant

“He shall have no power to sell her”—Exodus 21:8.

One who acquires a Jewish maidservant is not empowered to then sell her to another master.

המצווה הרס”א

האזהרה שהןזהר קונה אמה עבריה מלמכרה לזולתו. והוא אמרו יתעלה: “לא ימשל למכרה בבגדו בה” (שמות כא, ח).
וכבר נתבארו דיני מצווה זו בשלמות בריש קידושין.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: