Lessons for Shabbat, 19 Tevet, 5772


Negative Commandment 267 (Digest)

A Worker Eating from the Employer’s Crops while Working

“You shall not waive a sickle to your neighbor’s standing grain”—Deuteronomy 23:26.

[Though a worker may eat from the produce on which he is working (see Positive Commandment 201), this is subject to two rules: 1) If he is working on produce that is still attached to the ground, he may only eat from it after he has finished his work with that produce (e.g., once he has filled a basket with grapes that he is harvesting, he may eat of the grapes in there). 2) If he is working with already harvested produce, he may eat of the produce as long as he hasn’t completely finished his work on the produce.]

It is forbidden for a worker to eat of produce he is working on [if it doesn’t meet the two criteria established above, and it is also forbidden for him to take a break in order to eat from the produce, rather he must eat as he works].

המצווה הרנ”ז

האזהרה שהזהרנו מלהעביד עבד עברי בעבודות שיש בהן זלזול גדול והשפלה, שבכמותן עובד עבד כנעני. והוא אמרו יתעלה: “לא תעבד בו עבדת עבד” (ויקרא כה, לט).
ובספרא:

“שלא יטול אחריך בלינטא ולא יטול לפניך כלים למרחץ”.

ולינטא מחצלת קטנה שיושב עליה כשייגע בהתעמלות, ולוקח אותה העבד ומוליכה אחר אדוניו. וכן כל הדומה לעבודות אלו מזהר מלהטילן על עבד עברי, אלא רק ישמשנו בדברים שמשמש בהם השכיר והפועל שהסכים עמו לעשות לו עבודה מסוימת, אמר ה’: “כשכיר כתושב יהיה עמך” (שם ט).

Negative Commandment 268 (Digest)

A Worker Eating More than Allowed from his Employer’s Crops

“You may eat your fill of grapes at your desire; but you shall not put in your container”—Deuteronomy 23:25.

[Though a worker may eat from the produce on which he is working (see Positive Commandment 201)] he may not take more than he eats while working [to bring home to eat later].

המצווה הרנ”ח

האזהרה שהזהרנו מלמכור עבר עברי כדרך שנמכרים העבדים והוא: שיעמד במקום מכירת העבדים ויכריזו עליו ויעלו הקונים את דמיו זה על זה – אין עושין כן בשום פנים, אלא בהצנע ובדרך נאה. והוא אמרו יתעלה באזהרה על כך: “לא ימכרו ממכרת עבד” (שם, מב).
ולשון ספרא:

“לא ימכרו ממכרת עבד – שלא יעשה סמטא ויעמידו על אבן הלקח”

ובכלל לאו זה בלי ספק אזהרה לגונב נפש מישראל, לפי שאם מוכרו הרי הוא מוכרו כאילו הוא עבד כנעני ונמצא עובר על אמרו: “לא ימכרו ממכרת עבד”;
וכבר הזכרנו את זה לעיל, ובאר הכתוב שהוא נהרג. ודיני מצווה זו עם שלפניה מבארים בגמרא קדושין בפרק א’.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: