Lessons for Wednesday, 23 Tevet, 5772


Positive Commandment 197 (Digest)

Lending Money

“If you lend money to My people, the poor among you”—Exodus 22:24.

We are commanded to lend money to the impoverished, in order to help relieve them and ease their burden. This mitzvah is even greater than that of giving charity; for one who has already reached the point where he has to openly ask people for money is less bothered and pained by [having to ask for assistance] than one who has not yet reached this level. He therefore needs assistance to keep his situation from being known and reaching such a level.

המצווה הקצ”ז

הציווי שנצטווינו להלוות לעני, כדי להרחיב לו ולהקל על ענייניו, ומצווה זו יותר גדולה וחמורה ממצוות צדקה; כי מי שנצרך ומגלה פניו לבקש מבני אדם, אין מצוקתו וצערו בדבר זה כמו זה שעדין לא גילה פניו, והוא זקוק לעזרה כדי שלא יתגלה מצבו ולא יהא נצרך.
הציווי במצווה זו הוא אמרו יתעלה: “אם כסף תלווה את עמי את העני עמך” (שמות כב, כד). ולשון המכילתא:

“כל אם ואם שבתורה רשות, חוץ משלושה, האחד: אם כסף תלווה את עמי”. אמרו: “אם כסף תלווה – חובה. אתה אומר חובה, או אינו אלא רשות? תלמוד לומר: העבט תעביטנו די מחסרו (דברים טו, ח) – חובה ולא רשות“.

וכבר נתבארנו גם דיני מצווה זו בכמה מקומות בכתובות וב[בבא] בתרא.

Negative Commandment 234 (Digest)

Demanding Payment of a Loan from a Destitute Borrower

“You shall not be to him as a creditor”—Exodus 22:24.

It is forbidden to demand payment of a debt from a borrower if the lender is aware that the borrower has not the means to repay. It is even forbidden for the lender to pass before the borrower [lest his presence, and therefore the acute awareness that he owes him money, shame him].

Demanding repayment of a debt that includes interest is also included in this prohibition.

המצווה הרל”ד

האזהרה שהזהרנו מלתבוע את הלווה אם נדע שאינו יכול לפרוע חובו. והוא אמרו יתעלה: “לא תהיה לו כנשה” (שמות כב, כד).
ובגמרא בבא מציעא אמרו

“מנין לנושה בחברו מנה ויודע בו שאין לו, שאסור לעבור לפניו? תלמוד לומר: ‘לא תהיה לו כנשה'”.

ובמכלתא:

“לא תהיה לו כנשה – שלא תראה לו בכל זמן”.

ודע שלאו זה כולל גם את התובע חוב הריבית, ולפיכך אמרו, שהמלווה בריבית עובר גם על אמרו יתעלה: “לא תהיה לו כנשה”, כמו שאבאר לקמן.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: